Många privatleasingkunder hos Santander har fakturerats för tilläggstjänster de inte beställt vilket har lett till ekonomiska problem för kunderna.
Santander gör en pudel: Försäkringspremie stryks
Mest läst i kategorin
Privatleasingkunder hos Santander har drabbats av oönskade avgifter för tilläggstjänster som låneskydd och privatleasingskydd. Anledningen är otydlig information och missförstånd i samband med fakturering och betalning, detta rapporterar Vi Bilägare.
Flera kunder vittnar om att de inte tecknat avtal om dessa tjänster, men ändå debiterats för dem. I vissa fall har banken tolkat en extra inbetalning på lånet som en beställning av låneskydd.
I andra fall har kunder tackat nej till tjänsten, men ändå fakturerats för den via e-faktura.
Santander tvärvänder
Santander har erkänt problemet och justerar nu sina texter för att undvika missförstånd. Kunder som inte aktivt beställt tjänsten kommer att få en faktura utan försäkringspremie. En bugg i fakturasystemet har också åtgärdats.
Inte bara Santander
Konsumentverket har lagt ner ärendet mot Santander, men en liknande anmälan har riktats mot Resurs Bank. Även DNB har hamnat i domstol för oskäliga avtalsvillkor i samband med tilläggstjänster.
Läs även:
Privatleasing har gått från billigt till svindyrt. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.