Dagens PS

Santander gör en pudel: Försäkringspremie stryks

Kunderna fick betala för en tilläggstjänst som de aldrig tecknat.
Kunderna fick betala för en tilläggstjänst som de aldrig tecknat. (Foto: Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 14 maj 2024Publicerad: 14 maj 2024

Många privatleasingkunder hos Santander har fakturerats för tilläggstjänster de inte beställt vilket har lett till ekonomiska problem för kunderna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Privatleasingkunder hos Santander har drabbats av oönskade avgifter för tilläggstjänster som låneskydd och privatleasingskydd. Anledningen är otydlig information och missförstånd i samband med fakturering och betalning, detta rapporterar Vi Bilägare.

Flera kunder vittnar om att de inte tecknat avtal om dessa tjänster, men ändå debiterats för dem. I vissa fall har banken tolkat en extra inbetalning på lånet som en beställning av låneskydd.

I andra fall har kunder tackat nej till tjänsten, men ändå fakturerats för den via e-faktura.

Santander tvärvänder

Santander har erkänt problemet och justerar nu sina texter för att undvika missförstånd. Kunder som inte aktivt beställt tjänsten kommer att få en faktura utan försäkringspremie. En bugg i fakturasystemet har också åtgärdats.

Inte bara Santander

Konsumentverket har lagt ner ärendet mot Santander, men en liknande anmälan har riktats mot Resurs Bank. Även DNB har hamnat i domstol för oskäliga avtalsvillkor i samband med tilläggstjänster.

Läs även:

Privatleasing har gått från billigt till svindyrt. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS