Att känna sig pressad att lämna dricks på digitala terminaler har blivit mer eller mindre vardag – inte minst i länder som USA och Storbritannien. Men vilka tjänar egentligen mest på dricksen?
Sanningen bakom dricksen: Göder techjättarna
Mest läst i kategorin
Förr var dricks något man lämnade kontant på bordet efter en god middag.
Idag handlar det istället om att klicka på en skärm som ber oss välja mellan 10, 15 eller 20 procent.
Men vad händer egentligen med pengarna? Det har The Telegraph nystat i.
Techbolagen som tjänar storkovan
Tidningen har bland annat kikat närmare på Square, ett amerikanskt fintech-företag grundat av Twitter-grundaren Jack Dorsey. Square tillhandahåller diverse digitala betallösningar, däribland betalterminaler och mjukvaror som företag använder för att ta emot kortbetalningar.
Det många inte vet är att de också tar en liten del av varje transaktion som görs via betalterminalen. Det inkluderar även dricksen.
Det här har gjort Square till en vinstmaskin. Enligt The Telegraph ökade bolagets bruttovinster i Storbritannien från 23 miljoner pund 2022 till 38 miljoner pund 2023.
Toast, ett annat företag i samma bransch, redovisade 365 miljoner dollar i global bruttovinst under ett kvartal.
Företagen hävdar att de bara får en mycket liten andel av dricksen och att majoriteten av avgifterna går till kortnätverk och banker. Kritiker menar i sin tur att kunder ofta är ovetande om att en del av deras dricks hamnar hos betalbolagen istället för hos personalen.
Senaste nytt
Lagstiftning för att skydda personalen
I Storbritannien har nya lagar införts för att säkerställa att 100 procent av dricksen går direkt till personalen.
Ändå kvarstår osäkerheten hos kunder om hur stor del av deras betalningar som faktiskt når servitörerna.
Läs även: Trumps dricks-plan kan kosta skjortan för USA. Dagens PS
Drickskulturen – olika regler i världen
I USA är dricks på 20 procent standard och nästan en oskriven lag, medan det i Japan och Kina anses oartigt att ge dricks. I Sverige är vi vana vid att serviceavgifter ingår i priset, men internationellt varierar reglerna kraftigt.
Den digitala dricksen har dock förändrat spelet globalt. I takt med att kontanter minskar, blir frågan om transparens och rättvisa i drickssystemen allt viktigare – både för kunder och personal, skriver The Telegraph.
Läs också: Då är det okej att dissa dricks. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.