Konsumentombudsmannen (KO) agerar nu för att fler ska kunna få tillbaka sina pengar efter bankbedrägerier.
KO agerar mot bankbedrägerier
Mest läst i kategorin
Konsumentombudsmannen, KO, vill få frågan om vilka transaktioner som är att betrakta som obehöriga prövade i domstol, skriver Råd & Rön.
Utgångspunkten är ett oklart rättsläge där bedragna nekas rätt i Allmänna reklamationsnämnden, trots att en prejudicerande dom i HD ger rätt till ersättning.
Domen gäller nämligen bara i de fall där transaktionerna som skett bedöms vara obehöriga.
En obehörig transaktion är när den drabbade lurats att lämna sina uppgifter till bedragarna, som sedan utför transaktionen.
Luras att föra över
Men det vanliga är att bedragarna lurar offret att själv genomföra transaktionen och överföra pengar.
Då betraktas, i nuläget, transaktionen som ”behörig” och den drabbade har ingen rätt till ersättning.
Nu vill KO få frågan om vilka transaktioner som är obehöriga prövad i domstol.
Myndigheten har därför ett bedrägerioffer ett KO-biträde som stöd i en tvist och står för rättegångskostnaderna vid en förlust.
”Principiellt viktigt”
Det här är en ovanlig åtgärd och beror på att KO ser fallet som principiellt viktigt.
“Vi tycker att det finns ett konsumenträttsligt intresse i frågan. Konsumenten har utsatts för bedrägeri, han har förmåtts swisha pengar. Under de omständigheterna anser banken att transaktionen är behörig. Men oss veterligen har detta aldrig prövats i domstol”, säger Elin Berner, processråd hos KO, till Råd & Rön.
Banken ska, enligt lag, bära den större delen av en förlust vid en obehörig transaktion om den utsatte inte agerat ”särskilt klandervärt”.
Men offret får alltså ta hela förlusten själv om transaktionen klassas som behörig.
“För att människor ska våga och vilja andra betalmedel än kontakter måste vi fördela risken”, säger Elin Berner.
HD-dom ska ge stöd
Hösten 2022 kom en HD-dom som ska ge bedragna större rätt till ersättning.
En person hade blivit lurad att överlämna sina koder från bankdosan och med hjälp av dem hade bedragarna kunnat lura honom och överföra 397 000 kronor.
Den utsatte fick ingen ersättning av banken och inget stöd i Allmänna reklamationsnämnden.
Men HD gav mannen rätt att få tillbaka större delen av pengarna eftersom han inte ansågs ha varit ”särskilt klandervärd” när han lämnade ut sina koder.
Läs även: KO:s krav på bankerna: Ersätt bedrägerioffer
Läs även: Arla kammar noll mot KO i domstol
Läs även: Bianca Ingrosso hotas av vite – omärkt reklam
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.