Handelsbankens säkerhetssystem reagerade först när en pensionär, som lurats av bedragare, gjorde en tredje stor överföring.
Bankens dundertabbe: Pensionär lurad på tusentals kronor
Mest läst i kategorin
En småländsk kvinna i 80-årsåldern gjorde två stora transaktioner till två nya, okända, bankkonton, men Handelsbankens säkerhetssystem reagerade inte, det rapporterar SVT.
Kvinnan förlorade pengarna till ett bankkonto som bedragare kontrollerade via en så kallad målvakt.
Blir illa berörd
Guy Wennerholm, chef för bedrägeriprevention på Handelsbanken, säger att han mår riktigt dåligt av att se pensionären luras i SVT:s Uppdrag granskning, som visas 20:00 i kväll i SVT1.
“Jag blir så illa berörd. De där fyra killarna som sitter där och man riktigt ser hur de gottar sig och nästan gör high five när de lyckas ta fram ett budskap till henne”, säger han i ett klipp från kvällens program, som kan ses redan nu i SVT Play.
Det var först när den 80-åriga kvinnan höll på att göra en tredje överföring på 44 000 kronor som Handelsbankens säkerhetsspärr reagerade och stoppade överföringen till bedragarna.
“Vi jobbar väldigt hårt och sätter väldigt mycket resurser på det här. Man behöver alltid utveckla processer och de system vi har. Det är någonting som vi behöver göra”, säger Guy Wennerholm till SVT.
Efter SVT:s intervju med Handelsbanken fick den 80-åriga småländskan tillbana 11 000 kronor, av de 47 000 kronor hon förlorat till bedragarna. Nu utreds bedrägeriet av polisen.
Senaste nytt
Rekordmånga telefonbedrägerier
Enligt bankerna gör de allt de kan för att göra det svårare för telefonbedragare, ändå nådde dessa bedrägerier förra året rekordnivåer med 29 000 anmälningar.
Poliser menar att rättsväsendet aldrig kommer kunna stoppa dessa brott om inte bankerna tar större ansvar.
Bankföreningens vd, Hans Lindberg, har lovat flera märkbara förändringar under 2024.
Den 10 januari berättade han för Dagens Nyheter att ett projekt för att ta fram valbara säkerhetsfunktioner har startat hos alla föreningens medlemsbanker.
“Jag har nyligen fått styrelsens uppdrag att resonera fram ett gemensamt förhållningssätt i de här frågorna och sätta upp en gemensam standard för att ge kunderna själva möjligheter att sätta restriktioner på sina betalningar och överföringar, sade han då till DN.
Bankföreningen har även skickat formella begäranden till regeringen om enklare informationsöverföring mellan banker, smidigare bedrägerianmälningar och ett statligt register över gode män, ställföreträdare och framtidsfullmakter.
Hans Lindberg förklarar att det exempelvis skulle göra det möjligt för äldre att ha en anhörig som kontrasignerar större transaktioner så att det blir svårare för bedragarna.
Läs mer: Kriminella tjänar miljarder på telefonbedrägerier med en ny twist Dagens PS
ANNONS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.