Dagens PS

Så ska svensken shoppa inför jul

Så tänker svensken shoppa inför jul
I år tänker färre svenskar trängas i butik (Foto: Ali Lorestani/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 06 nov. 2024Publicerad: 06 nov. 2024

Årets stora shoppingmånad är här vilket brukar innebära startskottet för julhandeln. Så här tänker svenskarna kring årets shopping. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Inför förra årets julhandel var det knapert. Då skulle 74 procent av svenskarna minska på mängden julklappar av budgetskäl.

69 procent tänkte i sin tur helt slopa julklapparna till andra vuxna. 

I år ser vi ut att följa samma trend. 

Enligt en undersökning från Accenture kommer svenskarna dra ner på sina utgifter ytterligare. Genomsnittssvensken planerar att spendera omkring 5 080 kronor på årets julklappar – en minskning från förra årets 5 600 kronor.

Digital julhandel 

Vi ser även en del förändrade köpbeteenden inför julen. Bland annat vinner digitala köpkanaler stor mark. 

Förra året planerade 44 procent att köpa julklappar online, men nu har den siffran skjutit upp till hela 67 procent. Det innebär att två av tre väljer att klicka hem klapparna istället för att trängas i butiker.

Att svenskarnas köpmönster har svängt visar sig också i ett annat beteende: en av tio planerar att först undersöka produkten i butik men ändå göra köpet online. Samtidigt planerar var fjärde att söka efter rätt klappar online för att sedan gå till butik och köpa.

”Givet hur delade svenskarna är, och hur de använder butik och online på nästan motsatta sätt, visar det tydligare än någonsin att handlare behöver lära känna just sina egna kunders köpbeteenden”, säger Snjezana Maric, ansvarig för Accentures affärsområde för detaljhandelsstrategi i Norden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Läge för fyndjägarna

Undersökningen visar också att pris och värde är den största drivkraften för svenska konsumenter – 74 procent rankar detta högst när de ska välja vilken butik de ska handla i. Därtill är många – 31 procent – redo att hålla ut i väntan på kampanjer och rabatter. 

För handlarna gäller det att anpassa sig till fyndjägarnas nya krav och erbjuda värde för pengarna.

Läs också:

Nya köptrenden: “Slow shopping” inför jul. Dagens PS

Norrmän shoppade mest i Sverige i sommar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]