Årets stora shoppingmånad är här vilket brukar innebära startskottet för julhandeln. Så här tänker svenskarna kring årets shopping.
Så ska svensken shoppa inför jul
Mest läst i kategorin
Inför förra årets julhandel var det knapert. Då skulle 74 procent av svenskarna minska på mängden julklappar av budgetskäl.
69 procent tänkte i sin tur helt slopa julklapparna till andra vuxna.
I år ser vi ut att följa samma trend.
Enligt en undersökning från Accenture kommer svenskarna dra ner på sina utgifter ytterligare. Genomsnittssvensken planerar att spendera omkring 5 080 kronor på årets julklappar – en minskning från förra årets 5 600 kronor.
Digital julhandel
Vi ser även en del förändrade köpbeteenden inför julen. Bland annat vinner digitala köpkanaler stor mark.
Förra året planerade 44 procent att köpa julklappar online, men nu har den siffran skjutit upp till hela 67 procent. Det innebär att två av tre väljer att klicka hem klapparna istället för att trängas i butiker.
Att svenskarnas köpmönster har svängt visar sig också i ett annat beteende: en av tio planerar att först undersöka produkten i butik men ändå göra köpet online. Samtidigt planerar var fjärde att söka efter rätt klappar online för att sedan gå till butik och köpa.
”Givet hur delade svenskarna är, och hur de använder butik och online på nästan motsatta sätt, visar det tydligare än någonsin att handlare behöver lära känna just sina egna kunders köpbeteenden”, säger Snjezana Maric, ansvarig för Accentures affärsområde för detaljhandelsstrategi i Norden.
Läge för fyndjägarna
Undersökningen visar också att pris och värde är den största drivkraften för svenska konsumenter – 74 procent rankar detta högst när de ska välja vilken butik de ska handla i. Därtill är många – 31 procent – redo att hålla ut i väntan på kampanjer och rabatter.
För handlarna gäller det att anpassa sig till fyndjägarnas nya krav och erbjuda värde för pengarna.
Läs också:
Nya köptrenden: “Slow shopping” inför jul. Dagens PS
Norrmän shoppade mest i Sverige i sommar. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.