Dagens PS

Så mycket billigare har maten blivit

Maten står för en allt lägre del av hushållens utgifter
Handla på! Maten har relativt sett blivit billigare över tid. I dag går endast 13 procent av hushållets inkomster till att betala maten. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 18 apr. 2024Publicerad: 18 apr. 2024

Inflation och dyrtider? Allt svårare att få hushållsbudgeten att gå ihop? Tvärtom. Det är enbart en fråga om perspektiv.

ANNONS

Mest läst i kategorin

”Fakta om maten” är en rapportserie som överskådligt belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv.

Den första i serien, presenterad nu, fokuserar på livsmedelskonsumtionen och hur den förändrats över tid.

Serien är ett samarbete mellan branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, HUI Research och Fredrik Bergström.

Lägre andel idag

Fakta i målet är att maten blivit kraftigt mycket billigare, mätt i andel av inkomsten. De svenska hushållen lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel.

I dag står livsmedelsutgifterna bara för cirka 13 procent av hushållets totala utgifter. Den ökade köpkraften hos svenska hushåll över tid, har inneburit en ökad konsumtion.

ANNONS

Senaste nytt

Pressats nedåt

Samtidigt har alltså andelen av pengarna vi lägger på mat och alkoholfri drycks pressats nedåt rejält.

I början av 1900-talet uppgick livsmedelsutgifterna för ett svenskt genomsnittshushåll till 44 procent av de totala inkomsterna, enligt rapporten.

ANNONS

1952 var motsvarande siffra 33 procent, en tredjedel av pengarna till mat.

I dag är vi alltså nere i cirka 13 procent av våra totala utgifter.

Då hade vi betalat 16 000

”Om vi hade lagt lika stor andel på livsmedel i dag som vi gjorde i början av 1900-talet hade hushållens utgifter för mat varit cirka 16 000 kronor per månad. I stället köper hushåll idag livsmedel för ungefär 4 600 kronor per månad och har i stället ökat sin konsumtion av andra varor, där den enskilt största delen går till boende”, konstaterar Karin Brynell, som är vd för Svensk dagligvaruhandel.

Branschen växer ändå

”Men trots att dagligvaruhandeln i dag tar en mindre andel av hushållens totala konsumtion är det viktigt att förstå att totalkonsumtionen har vuxit så pass mycket att livsmedelsbranschen också växer”, tillägger hon.

Boendet dyrast

Som Brynell konstaterar är det boendet som slukar mest pengar i dag, i snitt 24 procent av hushållets utgifter.

Rekreation och kultur står för 12 procent – där ingår böcker och datorer – och alltså nästan lika mycket som vi lägger på mat.

ANNONS

På den nivån hamnar även transporter och fordon (12 procent) och övriga varor och tjänster, som når upp till 11 procent.

Restauranger, kaféer, hotell och dylikt lägger vi 7 procent av pengarna på.

Och pengar har vi i relativt hög utsträckning.

Den disponibla hushållsinkomsten har enligt rapporten ökat med cirka 70 procent mellan 1995 och 2022.

Hushållens största utgift – andel av pengarna

Boende                              24 procent

Mat och dryck                  13 procent

Rekreation och kultur    12 procent

Transporter och fordon  12 procent

ANNONS

Övriga varor o tjänster   11 procent

Restaurang, kafé, hotell 7 procent    

(Källa: Svensk dagligvaruhandel)

Läs mer:

Rika vd:n manar fattiga familjer att äta flingor till middag. Dagens PS

Matpriserna har börjat öka igen. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför elavtal

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]