Dagens PS

Så luras du – vilseleder om garantier

De flesta företag vilseleder om garantier
Tvättmaskiner högt och lågt. En granskning visar att majoriteten av de företag som säljer vitvaror och hemelektronik vilseleder om garantierna. (Foto: Vegard Grøtt/NTB-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 19 dec. 2024Publicerad: 19 dec. 2024

Du blir lurad. Det handlar om reklam för garantier – där den ”extra garanti” du utlovas inte ger dig något extra alls.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är Konsumentverket som gjort en stor granskning av reklam för garantier. Verket har granskat 28 företag som säljer vitvaror och hemelektronik.

Enligt gällande lag har du reklamationsrätt i tre år. De två första åren är det säljaren som har ansvaret att visa att det inte rör sig om ett ursprungligt fel.

Reklamationsrätt innebär att du kan klaga när en vara gått sönder och då endera få den lagad kostnadsfritt eller bytt mot en ny.

Förutsättningen är naturligtvis att du själv inte orsakat skadan genom en olyckshändelse eller hanterat den fel.

”Vilseledande”

”Om ett marknadsför till exempel ett kylskåp med att det har två års garanti, men garantin inte ger dig några fördelar utöver det skydd du redan har genom konsumentköplagen, då anser vi att det är vilseledande”, säger Linnéa Fernström, jurist hos Konsumentverket.

”För att det ska vara okej att lyfta fram garantin i marknadsföringen måste den innehålla något mer, som fler fördelar”, påpekar hon.

Det kan även vara vilseledande om företaget marknadsför kylskåpet med två års garanti utan att berätta mer om vad garantin innebär.

ANNONS

Senaste nytt

Ny lag 2022

ANNONS

2022 kom en ny konsumentköplag med ett starkare skydd för konsumenterna när varor slutar fungera eller går sönder.

I den tidigare lagen fanns samma bestämmelser om reklamation, men då var det bara de första sex månaderna som företaget hade bevisbördan. Sedan våren 2022 är företagets bevistid förlängd till två år.

Den granskning av 28 företag Konsumentverket nu gjorts visar att mer än hälften av företagen har vilseledande marknadsföring av garantier.

De lockar alltså kunder genom att, vanligast, ge sken av att deras garanti ger något extra för kunden.

”Brister i marknadsföringen”

”Konsumentverkets granskning visar att det föreligger brister i näringsidkares marknadsföring av garantier. Majoriteten av granskade bolag erbjuder garantier som är två år eller kortare, beroende på produkten, och avser endast att täcka ursprungliga fel”, skriver Konsumentverket.

Den nya konsumentköpslagen från 2022 gör att erbjudanden om garantier som är två år eller kortare, ”inte längre ger konsumenten fler rättigheter”, konstaterar verket.

”Det är enligt Konsumentverkets uppfattning att marknadsföring av garantier som är två år eller kortare, och som inte medför några ytterligare rättigheter till konsumenten än vad den nya konsumentköplagen redan ger, är vilseledande marknadsföring, eftersom det ger sken av att konsumenten får ett starkare skydd än vad lagen redan ger”, slår Konsumentverket fast.

Försäkringsskyddet du inte visste om. Dagens PS

ANNONS

Svenska skamlistan – företagen flest klagar på. Dagens PS

Temu får det hett om öronen. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]