En ny rapport från Matpriskollen som Dagens PS tagit del av visar att matpriserna ökat med 25 procent på tre år – så bryter du den skenande prisutvecklingen.
Så dämpar du matpris-chocken: "Byt butik"
Mest läst i kategorin
Ulf Mazur, vd och grundare av prisjämförelseappen Matpriskollen, konstaterar i en intervju med Dagens PS att kundens makt är stor.
Det betyder att du kan påverka matpriserna i rätt riktning.
Experten: Då tvingas butiken sänka priserna
“Bästa sättet att hålla emot prisökningar är att byta butik, agera medvetet som konsument. Om butiken tappar kunder tvingas den sänka priserna, men om vi fortsätter gå dit och är jättenöjda, då försöker handlaren ta så bra betalt som möjligt”, säger Ulf Mazur.
Nu är höga matpriser inte bara ett svenskt fenomen, det ser lika ut internationellt och de bakomliggande faktorerna är flera men främst är det “efterdyningar av pandemin” och det utdragna ryska invasionskriget i Ukraina som driver upp priserna i dagligvaruhandeln, konstaterar Matpriskollens expert.
Tar inte handlarna tillfället i akt och höjer priserna på sina matvaror?
“SCB gjorde en genomlysning och tittade på marginalerna i Dagligvaruhandeln och de har inte ökat de senaste åren, snarare sjunkit. Så lönsamheten i procent har inte gått upp för handlarna. Men lönsamheten skiljer mycket mellan olika butiker och kedjor. En del går med förlust och en del tjänar bra. Ännu tuffare är det för producenterna, som enligt SCB gått med förlust 2022 och 2023″, förklarar Ulf Mazur och tillägger:
Senaste nytt
“Vissa handlare tjänar inga pengar alls”
“Det finns producenter, grossister och handlare som inte tjänar några pengar alls. Det är en stor bransch och farligt att generalisera.”
Skillnaderna är förstås stora i en bransch där Axfood, Coop och Ica är dominerande aktörer. Det är ingen hemlighet att många Ica-handlare varje år plockar ut vinster på åtskilliga miljoner på sina affärsverksamheter.
Samtidigt är de entreprenörer i en marknadsekonomi och så ser verkligheten ut.
Du som enskild kund bör fokusera på att jämföra priserna, det kan skilja 20 procent i pris på vissa varor.
Ulf Mazur skulle också gärna se att fler lågprisaktörer fick möjlighet att konkurrera med dagligvarujättarna.
“Det måste bli lättare i kommuner att etablera lågprisbutiker”, säger han till Dagens PS.
I den nya rapporten från Matpriskollen framgår det att matpriserna fortsätter upp och att ökningen är hela 25 procent de senaste tre åren, även om takten på prisökningarna bromsade in något under förra året.
Mest märks prisökningarna på choklad, olivolja, kaffe och mejeriprodukter.
Stora prisskillnader mellan butikskedjorna
Under 2024 steg matrelaterade produkter med 2,8 procent, medan dagligvaror totalt ökade med 2,1 procen.
Men variationerna var alltså stora mellan de olika butikskedjorna.
Medan Coop ligger högre är prisskillnaderna inte lika stora mellan Willys, Lidl och Ica Maxi, det rör sig om cirka 4 procent för jämförbara varor.
“Det svåra är att Ica Maxibutikerna har olika prissättning, där en del matchar Willys medan andra är klart dyrare”.”, säger Ulf Mazur.
Kedjorna och butiker sätter priserna på egna och leverantörsmärken. Butikernas egna märkesvaror (EMV) har ökat mindre i pris än leverantörsmärken. EMV-priserna har stigit med 0,6 procent, medan leverantörsvaror har ökat med 2,5 procent under 2024, visar rapporten.
Så mycket dyrare är choklad, kaffe och olivolja
Torka och andra extrema väderförhållanden har fått priserna på kakao och kaffe att rusa, vilket gjort att choklad blivit 17 procent dyrare medan kaffe ökat 18 procent i pris under året som gått.
Olivolja har stigit ännu mer, 20 procent upp, och ekologiska produkter är fortfarande betydligt dyrare än andra varor.
När det gäller mejeriprodukter är ökningen 4,7 procent, det är i första hand drivet av hög efterfrågan på mjölk i Europa och ett begränsat utbud.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.