Trots hög inflation och hotande lågkonjunktur spenderar rika konsumenter fortfarande pengar på lyxvaror som om ingenting har hänt.
Rika shoppar lyxvaror som om inget hänt
Mest läst i kategorin
Den 11 oktober varnade Internationella valutafonden, IMF, för att ekonomin ser dyster ut, samma dag sålde världens största lyxföretag förvånansvärt mycket, något som antyder att rika människors aptit på lyxvaror inte påverkas av de dystra ekonomiska utsikterna, det skriver Bloomberg.
LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE slog analytikers uppskattningar vid fyra av sina fem huvuddivisioner, den största och mest lönsamma inkluderar Christian Dior, som säljer klänningar till extremt höga priser.
Beteendet inte i linje med ekonomin
På en fråga om skillnaden mellan den dystra globala ekonomin med hotande lågkonjunktur och lyxindustrins motståndskraft svarade LVMH:s finanschef Jacques Guiony att lyx inte är en proxy för den allmänna ekonomin.
“Vi säljer till rika människor och de har ett eget beteende som inte nödvändigtvis är helt i linje med ekonomin”, sade han i ett samtal med analytiker, skriver Bloomberg.
Senaste nytt
Lyxvaror kan öka i pris utan att påverka efterfrågan
När livsmedelsbutikers kunder räknar ören för att få ihop sina matkassar kan alltså Louis Vuitton höja sina priser utan att det skadar efterfrågan på deras produkter.
Den ökande efterfrågan på lyxprodukter som dyra Chanel-jackor, Cartier-klockor och Chanel-väskor kan delvis förklaras med den enorma tillväxten i välstånd världen över.
Förra året växte den globala finansiella förmögenheten med 10,6 procent, vilket innebär 26 biljoner dollar, cirka 293,5 biljoner kronor, i mer rikedom, det är den snabbaste tillväxttakten på över ett decennium, detta enligt en rapport från Boston Consulting Group.
Den starka dollarn påverkar också
Något som också har påverkat är lättnaden av covid-relaterade restriktioner efter över två år av nedstängningar.
“Efter Covid har det varit mycket revanschshopping när konsumenter säger till sig själva att jag är dödlig och livet är kort”, säger Gachoucha Kretz, docent i marknadsföring vid handelshögskolan HEC Paris, till Bloomberg.
För välbärgade amerikaner som har rest till Europa i år stämmer det här väl, när dollarn för första gången på 20 år handlas för mer än en euro handlar de gärna dyra Chanel-väskor i Paris och bor det extremt dyra på LVMH:s Cheval Blancs Paris-hotell.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Generation Z är ett problem för lyxindustrin
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.