Regeringens föreslår en helt ny modell för reseavdraget. 260 000 fler svenskar ska kunna få avdraget, och det spelar ingen roll om man åker bil eller kollektivt till jobbet.
Reseavdraget: Så ser regeringens förslag ut
Mest läst i kategorin
Reglerna för reseavdraget har inte ändrats på femton år, och enligt finansminister Mikael Damberg (S) är det tid för en översyn av reglerna. Får regeringen igenom förslaget ska de nya reglerna börja gälla från 1 januari 2023.
“Det är den största reformeringen på decennier”, säger finansminister Mikael Damberg (S) enligt Dagens Nyheter.
Avståndet bestämmer avdraget
Finansministern säger att reformen inte bara är bra för att alla ska ha råd att ta sig till jobbet, utan också för landsbygden, och för klimatet.
Regeringens förslag till reform innebär att reseavdraget görs om till en skattereduktion. Hur mycket avdrag det blir beror på hur långt det är mellan hem och jobb, inte på hur mycket resan kostar.
“Det nuvarande reseavdraget är krångligt och omodernt”, säger Mikael Damberg enligt Vi Bilägare. “Det nya förslaget innebär förenklingar och att fler kommer kunna ta del av skattereduktionen, särskilt de som inte bor i storstadskommuner”.
Högre gräns i storstäderna
Det ska alltså inte spela någon roll om man kör bil eller åker kollektivt – eller tar cykeln eller samåker. Gränsen blir lägre för den som bor och jobbar på landsbygden än den som bor i större städer.
Enligt Vi bilägare ska regeringen i höstens budgetproposition lägga förslag på höjd ersättningsnivå i det nya reseavdraget för dem som har långa sträckor att pendla.
Alla är dock inte nöjda. Tjänstekonsulent Ronny Svensson säger till Vi bilägare att han är extremt besviken på förslaget. Han säger att förslaget inte alls tar hänsyn till alla dem som kör sin privat bil i arbetet.
“De har jobbat för att även den som åker tåg, buss eller cykel till jobbet ska få rätt till avdrag, och många kommer ha glädje av det. Det har jag respekt för”, säger Ronny Svensson till Vi bilägare.
“Men då ska man också ha respekt för alla som använder bilen som ett arbetsredskap. De får i princip betala för att arbeta”, säger Svensson.
Läs även: Deklarationen: Pandemin skapar förvirring om reseavdrag
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.