Vad köper du för att imponera på dina följare? För dagens unga är sociala medier inte bara en inspirationskälla utan också en pådrivare – både för hållbar konsumtion och onödiga köp. Det visar en ny rapport som lyfter svenskarnas beteenden kring hållbarhet och konsumtion.
Rapport: Unga shoppar hållbart för flödet
Mest läst i kategorin
Enligt rapporten Circular Voice 2024 från Stena Recycling säger var femte person mellan 18 och 30 år att de köper hållbart enbart för att kunna visa upp det på sociala medier. Samtidigt erkänner nästan var fjärde person i samma grupp att influencers får dem att konsumera i onödan.
Läs också: Black Week: En mardröm för missbrukaren. Dagens PS
Handlar om image
Att konsumera hållbart verkar också ha blivit en fråga om självbild.
För 22 procent är en förstärkt självbild en viktig drivkraft bakom hållbara val.
Därtill uppger ett gäng unga att deras hållbara köpval handlar om hur de framstår inför andra. För 12 procent är det viktigt att valet påverkar andras syn på dem positivt – en siffra som är betydligt högre bland yngre än äldre grupper.
“Att sociala medier är viktigt för den yngre målgruppen är kanske inte så förvånande, men att så många som var femte av dem mellan 18 och 30 år väljer gröna alternativ för att kunna visa upp det på sociala plattformar sticker ut”, säger Gisela Lindstrand, Head of Sustainability, Brand & Communications på Stena Metall, i ett pressmeddelande.
Sociala medier är med andra ord både en hjälte och skurk i konsumtionslandskapet.
Plattformarna fungerar som en inspirationskälla för hållbara val – 27 procent uppger att de hämtar information om miljövänliga alternativ via sociala medier. Samtidigt finns där en baksida. Influencers och reklam skapar en köphets som gör att shoppingkorgarna fylls med onödigheter.
Senaste nytt
Hållbart, men till vilket pris?
Rapporten har också kikat på vad som hindrar konsumenter från att välja hållbart. Över hälften av svenskarna (56 procent) uppger att priset är för högt medan 31 procent säger att de inte litar på att produkterna verkligen är så miljövänliga som de utger sig för att vara.
Samtidigt visar rapporten att intresset för hållbara val ökar. Majoriteten av svenskarna (57 procent) har blivit mer intresserade av att förlänga produkters livslängd och allt fler köper second hand.
Men det krävs mer både från företag och samhälle för att göra hållbara alternativ både prisvärda och tillförlitliga.
“Prislappen är förstås viktig för nästan alla konsumenter. Här gäller det att finna vägar att nå fram med budskap som kan motbevisa uppfattningen om att grönt alltid är dyrare. För företag är en omställning till en cirkulär ekonomi dessutom ofta både mer resurs- och kostnadseffektiv”, säger Gisela Lindstrand.
Läs också: E-handeln slog nytt rekord under Black Week. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.