Konsumenter gör bankens jobb och blir det fel ligger det på dig. Nu hoppas svenska ekonomer på en förändring. “Du sköter egentligen bankens jobb”, säger Nordnets sparekonom Joakim Bornold till Dagens Industri.
Proffs sågar bankteknik: "Många suckar tungt"
Mest läst i kategorin
Den som betalar räkningar med manuellt vet att man måste hålla tungan rätt i mun, speciellt när det kommer till det upp till 25 siffror långa OCR-numret. Men just detta måste det bli ändring på, menar en rad svenska toppekonomer som Dagens Industri pratat med.
När OCR-nummer lanserades 1970, som en del med Bankgirot, var tekniken “briljant” för att kunna identifiera och spåra transaktioners ursprung och destination, medger Nordnets sparekonom Joakim Bornold. Men sedan dess har inte mycket hänt, konstaterar han.
“Du sköter egentligen bankens jobb när du skriver in OCR-numret. Innan internetbankerna skickade man ju in sina räkningar till banken som registrerade dem”, säger Joakim Bornold till Di.
Han får medhåll från Ylva Yngveson, privatekonomisk analytiker på Pro Nornas, som uppger att framför allt äldre, nysvenskar och unga vuxna “suckar tungt” över att behöva föra in den långa sifferkombinationen manuellt. De båda ekonomerna uppmanar nu, tillsammans med Bankgirots Sara Bringzén, i stället konsumenter att antingen använda autogiro eller e-fakturor för att betala sina räkningar för att förenkla vardagen och minimera risken för fel.
Sara Bringzén understryker dock vikten av att alltid kontrollera sina transaktioner noggrant.
“Som betalare är man ansvarig för att betalningen sker på rätt sätt. Om något trots allt skulle gå fel kontaktar du din bank som brukar kunna hjälpa till att spåra betalningen. Det är sedan till den som fått den felaktiga betalningen du bör vända dig”, säger hon.