159 000 bankkonton avslutade på bankens initiativ – på tre år. Det är fakta bakom Finansinspektionens nya krav på bankerna.
Problemet växer – så många spärras av bankerna
Mest läst i kategorin
2023 började Finansinspektionen en kartläggning av hur bankerna hanterar skyldigheten att erbjuda betalkonton till konsumenter.
”Vi konstaterade då att bankerna behöver göra mer för att undvika att begränsa privatpersoners tillgång till finansiella tjänster i onödan”, skriver inspektionen.
Nu startar FI en fördjupad analys av frågan. Under våren kommer man att kalla till sig storbankerna för att följa upp hur de arbetat med rätten till betalkonto under 2023 och 2024, rapporterade Dagens PS nyligen.
Finansinspektionen ställer krav på bankerna: Konton till fler. Dagens PS
”Ett betalkonto är en förutsättning för att kunna ta emot och göra betalningar och på så sätt en nyckel till att delta i samhället och undvika ekonomiskt utanförskap. Därför måste bankerna säkerställa att konsumenters tillgång endast begränsas när det är absolut nödvändigt”, säger Malin Alpen, områdeschef för betalningar hos FI.
Kan bli fler åtgärder
Finansinspektionen skriver att den överväger ytterligare åtgärder.
”Det kan till exempel handla om bättre statistik över nekade och avslutade betalkonton”, avslutar FI.
Nu visar nya siffror från Finansinspektionen hur problemet växer. 2020 avslutade bankerna i Sverige, på eget initiativ, 45 000 konton.
2021 var antalet 54 000, 2022 hade det stigit till 60 000.
Det innebär dels totalt 159 000 avslutade konton på tre år – och dels en 33-procentig ökning enbart under denna korta tidsrymd.
De siffrorna inkluderar konton som avslutats på grund av inaktivitet men bedömningen är att det antal kunder som mot sin vilja fått betalkonton avslutade också ökat i hög grad.
Senaste nytt
Dubbla skyldigheter för bankerna
För bankerna är problemet det kluvna i att man dels är skyldig att erbjuda kunder betalkonto, dels skyldig att försäkra sig om att bankens tjänster inte används för penningtvätt och annat kriminellt.
Hos Konsumenternas bank- och finansbyrå märker man tydligt utvecklingen. Allt fler ärenden handlar om fall relaterade till penningtvättsregelverket.
Under 2023 gällde det en fjärdedel av alla inkommande ärenden och då oftast personer som fått konton avslutade, spärrade eller inte ens fått öppna något. Situationen är densamma i dag, bedömer man.
”Baserat på de klagomål som kommer in till oss så ligger det här kvar på en hög nivå, men det är svårt att bedöma hur vanligt det är att bli av med sitt konto. Vi pratar ju bara med de som ringer oss”, säger juristen Fredrik Nordquist, biträdande chef på byrån, hos Di.
Liten chans att få rätt
De kunder som drabbas är oftast i ett tydligt underläge och har liten chans att få upprättelse. Man kan få sitt ärende prövat av ARN, Allmänna reklamationsnämnden, men det tar lång tid att få ärendet prövat och så här långt har ytterst få konsumenter fått rätt.
Dessutom är lagstiftningen inte detaljerad och egentlig praxis saknas.
”Det enda vi kan säga till konsumenter är: var samarbetsvillig, svara på frågor, lämna underlag i den uträckning du kan för att hjälpa till i processen”, är enligt juristen Fredrik Nordquist de enda råd man kan ge.
Finansinspektionen ställer krav på bankerna: Konton till fler. Dagens PS
Så blev nordiska banker bäst i Europa. Dagens PS
Utmanarna rasar mot FI: “Gynnar storbankerna”. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.