Artificiell intelligens, nya funktioner och uppdaterade villkor fick just ett nytt ansikte. Här är plattformen som höjer sina prenumerationspriser med 300 procent. Fördel eller fälla?
Prishöjningen som chockar – upp 300 procent
Mest läst i kategorin
Smartare och snabbare.
När vi pratar om artificiell intelligens brukar narrativet således kretsa kring teknikens tids- och kostnadseffektivitet.
Som ett led i det målas också en snäppet mörkare bild upp, där AI tar över våra jobb – bransch efter bransch. Kanske även världen.
Desto mer sällan nämns kostnaderna som omger övergången till tekniken. En faktor som ändå existerar.
För vem ska betala för alla nya, snabba funktioner – om inte konsumenten?
Rejäl prishöjning
Ett färskt exempel på denna ekvation kan hämtas från designplattformen Canva som nu höjer priserna på sitt så kallade “Teams”-abonnemang. En tjänst som nu kan bli dyr för både privatkunder och företag.
En av de främsta fördelarna med det ovan nämnda abonnemanget är att det tillåter flera användare, minst tre, att arbeta i programmet samtidigt, i realtid. En förmån som sedan 2020 inte varit förenad med några prishöjningar.
Tills nu.
Med nya AI-drivna funktioner och förbättringar kan nämligen vissa användare vänta sig en prisförändring från närmare 119,99 dollar per år till 500 dollar per år, skriver Fortune.
Senaste nytt
Saftigt?
Det anser inte Canva , som menar att prishöjningen speglar den utökade produktupplevelsen, med tyngdpunkt på AI.
En motivering som dock inte går hem hos kritikerna, som menar att plattformen nu riskerar att utestänga småföretag, vilka tidigare dragit stor nytta av den förmånliga prisbilden.
Det här sätter förstås fingret på digitala tjänster och abonnemang i stort, liksom de kostnader du som företagare eller konsument lätt kan dra på dig om du inte har huvudet på skaft.
Till detta kommer även de abonnemang som bara är buffel och båg – men det är en annan historia.
Det här är Canva
Canva är ett onlineverktyg för grafisk design grundat 2012.
Som användare kan du skapa inlägg i sociala medier, presentationer, affischer eller reklammaterial.
Vissa delar av tjänsten kan användas gratis, medan premium-konton för flera användare, som exempelvis “Teams” kräver ett abonnemang.
(Källa: Fortune/Canva)
Läs mer:
Konsten att hålla reda på dina abonnemang. Dagens PS
Buffel och båg: Här är årets värsta konsumentbedrägerier. Dagens PS
ANNONS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.