Konsumenterna tycker synd om företagen, och accepterar prishöjningar. Då passar företag som inte direkt drabbats av de höjda kostnaderna på att höja priserna, enligt Konjunkturinstitutet.
Prishöjningar: "Puttar kostnaderna vidare till kunden"
Mest läst i kategorin
Höjda priser för drivmedel, energi och råvaror drabbar företag, priserna går upp – och det är konsumenterna som får betala i slutänden. Nu ser Konjunkturinstitutet att också företag som inte drabbas av höjda kostnader passar på att höja priserna.
“Putta kostnaderna vidare”
“Nu finns det möjlighet för företagen att putta kostnaderna vidare till kunderna”, säger Ylva Hedén Westerdahl, Konjunkturinstitutets prognoschef till SVT. “Konsumenten vet om att företagen har det tufft och har fått stigande kostnader.”
“Då kanske även de företag som inte fått så mycket stigande kostnader passar på att höja priserna”, fortsätter hon.
“Krympflation” ger prishöjningar
Kriget i Ukraina, och före det pandemin, har fått priserna på transporter och råvaror att stiga med prishöjningar som följd. Inflationen minskar köpkraften hos svenskarna och kostnaden för att leva stiger, något som Dagens PS rapporterat om.
Bland annat drabbas de svenska kunderna av “krympflation” i livsmedelsbutikerna – förpackningarna krymper utan att priset gör det. Kaffeförpackningarna är kanske ett av de tydligaste exemplen.
”Där har normalförpackningen gått från att innehålla ett halvt kilo till att innehålla 450 gram, och i några fall bara 425 gram. Samtidigt har inte priserna sjunkit, vilket innebär att priset per gram har stigit”, säger John Eliasson prisstatistiker på SCB enligt Dagens PS.
Större acceptans för prisökningar
Det verkar som om maten också framöver blir dyr, och Konjunkturinstitutet tror att de höjda kostnaderna för energi och frakt också gör andra varor som kläder och skor dyrare. Företagen, som förut jobbat med att sänka sina kostnader, väljer nu en annan väg. De ser att de svenska konsumenterna har en större acceptans för prisökningar – och låter kunderna betala genom prishöjningar.
“Det är konsumenterna som tar smällen”, säger Christina Nyman, chefsekonom på
Handelsbanken. “Företag har nu möjlighet höja priser utan att man tappar på det. Vi ser att företagen bibehåller goda vinster.”
Konjunkturinstitutet rapporterar i sin Konjunkturbarometer att man ser en tydlig skillnad mellan hur hushållen och näringslivet ser på ekonomin i maj 2022. När det gäller näringslivet går det uppåt, medan hushållens syn är mer dyster.
Läs även: Elektronik blir ännu dyrare – jättarna höjer priser
Läs även: Pizza kostar snart 150 kronor – “Ingen billig snabbmat längre”
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.