Dagens PS

Prishöjningar: "Puttar kostnaderna vidare till kunden"

Prishöjningar: "Puttar kostnaderna vidare till kunden"
När företag passar på att höja priserna blir det kunderna som får betala. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 05 juni 2022Publicerad: 05 juni 2022

Konsumenterna tycker synd om företagen, och accepterar prishöjningar. Då passar företag som inte direkt drabbats av de höjda kostnaderna på att höja priserna, enligt Konjunkturinstitutet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Höjda priser för drivmedel, energi och råvaror drabbar företag, priserna går upp – och det är konsumenterna som får betala i slutänden. Nu ser Konjunkturinstitutet att också företag som inte drabbas av höjda kostnader passar på att höja priserna.

“Putta kostnaderna vidare”

“Nu finns det möjlighet för företagen att putta kostnaderna vidare till kunderna”, säger Ylva Hedén Westerdahl, Konjunkturinstitutets prognoschef till SVT. “Konsumenten vet om att företagen har det tufft och har fått stigande kostnader.”

Prishöjningar: "Puttar kostnaderna vidare till kunden"

Konjunkturinstitutets prognoschef Ylva Hedén Westerdahl. Foto: TT

“Då kanske även de företag som inte fått så mycket stigande kostnader passar på att höja priserna”, fortsätter hon.

ANNONS

Senaste nytt

“Krympflation” ger prishöjningar

Kriget i Ukraina, och före det pandemin, har fått priserna på transporter och råvaror att stiga med prishöjningar som följd. Inflationen minskar köpkraften hos svenskarna och kostnaden för att leva stiger, något som Dagens PS rapporterat om.

Bland annat drabbas de svenska kunderna av “krympflation” i livsmedelsbutikerna – förpackningarna krymper utan att priset gör det. Kaffeförpackningarna är kanske ett av de tydligaste exemplen.

”Där har normalförpackningen gått från att innehålla ett halvt kilo till att innehålla 450 gram, och i några fall bara 425 gram. Samtidigt har inte priserna sjunkit, vilket innebär att priset per gram har stigit”, säger John Eliasson prisstatistiker på SCB enligt Dagens PS.

ANNONS

Större acceptans för prisökningar

Det verkar som om maten också framöver blir dyr, och Konjunkturinstitutet tror att de höjda kostnaderna för energi och frakt också gör andra varor som kläder och skor dyrare. Företagen, som förut jobbat med att sänka sina kostnader, väljer nu en annan väg. De ser att de svenska konsumenterna har en större acceptans för prisökningar – och låter kunderna betala genom prishöjningar.

“Det är konsumenterna som tar smällen”, säger Christina Nyman, chefsekonom på

Konjunkturinstitutets prognoschef

Christina Nyman, chefsekonom på Handelsbanken säger att kunderna får ta smällen. Foto: TT

Handelsbanken. “Företag har nu möjlighet höja priser utan att man tappar på det. Vi ser att företagen bibehåller goda vinster.”

Konjunkturinstitutet rapporterar i sin Konjunkturbarometer att man ser en tydlig skillnad mellan hur hushållen och näringslivet ser på ekonomin i maj 2022. När det gäller näringslivet går det uppåt, medan hushållens syn är mer dyster.

Läs även: Elektronik blir ännu dyrare – jättarna höjer priser 

Läs även: Pizza kostar snart 150 kronor – “Ingen billig snabbmat längre” 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS