På bara ett år har priset på kaffe ökat med 29,5 procent – från februari i fjol till februari i år, visar SCB-siffror.
Priset på kaffe har ökat 29,5 procent – på ett år
Mest läst i kategorin
Samtidigt som en rad livsmedelspriser stigit har priset på kaffe gått upp med hela 29,5 procent jämfört mellan februari i år och februari förra året, enligt SCB:s statistik över konsumentprisindex.
Livsmedelspriserna är en stor orsak till den överraskande höga inflationen i februari, som steg till 4,5 procent jämfört med 3,9 procent i januari.
“Redan under hösten såg vi att priser på kaffe, oljor och spannmål började öka snabbare i pris. Men nu under början av 2022 ser vi en väldigt bred prisuppgång på de flesta livsmedel”, säger John Eliasson, statistiker på SCB, i ett pressmeddelande.
Avokado och purjolök billigare
Medan avokado och purjolök sjönk i pris gick priserna på tomater upp med hela 29,4 procent, nästan lika mycket som kaffepriset, och på päron och vitkål ökade priserna med nästan 25 procent.
På lax är prisökningen drygt 21 procent och på honungsmelon 20,6 procent.
Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenten faktiskt betalar. KPI är det vanliga måttet för kompensations- och inflationsberäkningar i Sverige.
Läs även: Inflationen högre än väntat i februari
Läs mer: Global matinflation: Rekordhöga priser på livsmedelsmarknaden
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.