Dagens PS

Plus och minus med Amazon-etablering

E-handelsjätten Amazon fixar praktik åt unga i Storbritannien. (Foto: TT)
E-handelsjätten Amazon fixar praktik åt unga i Storbritannien. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 14 apr. 2018Publicerad: 14 apr. 2018

Här är hoten och möjligheterna med e-handelsjättens inträde i Sverige, enligt ny rapport.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Böcker, elektronik och leksaker – det är de detaljhandelsbranscher som drabbas hårdast om Amazon bestämmer sig för att satsa i Sverige.

“Det är just de branscher som redan pressats hårt av digitaliseringen. Mat, möbler och mode kommer antagligen att klara sig bättre, i gott sällskap med starkt nischade aktörer”, sade Jonas Arnberg, vd för HUI Research, när han i veckan presenterade Handelsrådets och HUI Researchs rapport: ”Vad händer när Amazon kommer”.

Även positiva effekter

Amazons förväntade intåg i Sverige beskrivs ofta som ett hot mot svensk detaljhandel. Men också motsatt synsätt är relevant, enligt den nu aktuella rapporten:

“Amazon kan vara en väg ut i exportvärlden för svenska handelsföretag som via e-handelsplattformen kan hitta nya marknader”, konstaterar Handelsrådets vd Andreas Hedlund.

I dag står e-handeln för 9 procent av den svenska detaljhandelsomsättningen och den ökar stadigt.

Bestämmer sig Amazon för att satsa på Sverige är det en verklig jätte som slår ner pålarna. Amazons totala årsomsättning motsvarar dubbla den svenska detaljhandelns omsättning, framgår det.

“Och trots deras stora tillväxt, 31 procent förra året, kräver ägarna egentligen ingen vinst. Det mesta plöjs tillbaka in i forskning och utveckling. Det är vass konkurrens, säger Jonas Arnberg.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Möbler och mode hotat

ANNONS

Rapportens bedömning är att branscher med utmanande logistik, som dagligvaruhandel och möbler, är de som kommer att känna av Amazons etablering i minst omfattning.

“Samma sak kan gälla för mode – där Amazon traditionellt varit svagt”, kommenterar Jonas Arnberg och tillägger:

“Men den avgörande faktorn är förstås hur mycket Amazon känner att det är värt att satsa på ett till ytan stort och glesbefolkat land som Sverige. Om de bestämmer sig för att gå in med sin ‘helkundstjänst’ Amazon Prime, blir det kännbart.”

På sätt och vis är Amazon redan på plats i Sverige. Deras plattformssektion, Amazon Web Services – för övrigt också den som levererar lejonparten av vinsten i verksamheten – finns redan med kontor i Stockholm. Och svenskarna handlar redan i dag för cirka 700 miljoner kronor hos Amazon, från deras icke-svenskspråkiga sajter, enligt pressmeddelandet.

Nischat är melodin

Rapportens slutsats blir att detaljhandeln koncentreras till färre och större aktörer och att e-handelsplattformar tar större del av kakan när konsumenterna går direkt till sajter som exempelvis Amazon och Zalando, i stället för att gå via sökmotorer som Google. Men det finns inte bara plats på plan för de största, internationella drakarna. Aktörer som har ett nischat sortiment, god service, lokala produkter och som kan ge vägledning i varudjungeln kan stå sig gott i konkurrensen.
Sett i ett större perspektiv ger inte bara Amazon, utan hela digitaliseringen, upphov till nya kompetensbehov i handeln. Både i form av helt nya yrkesroller och nya uppgifter för befintliga medarbetare.

“Hos unga, nyutexaminerade ekonomer vet vi att företag som Ikea och H&M är eftertraktade arbetsgivare. Digitaliseringen ger handelsföretag möjligheter att på motsvarande vis bli attraktiva för unga tekniker och digitala specialister”, konstaterar Andreas Hedlund.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]