Finansinspektionen “förtydligar” nu sina allmänna råd till kreditgivare för att få bukt med de svenska hushållens överskuldsättning.
Finansinspektionen vill stoppa överskuldsättning
Mest läst i kategorin
“Ordentliga kreditprövningar är det viktigaste verktyget för att motverka att konsumenter får betalningsproblem. Därför pekar vi ut vilken information som är rimlig att ta in och använda som grund för att kunna avgöra om en person kan betala tillbaka lånen eller inte”, säger FI:s biträdande generaldirektör Susanna Grufman i ett pressmeddelande.
Finansinspektionen slår fast att kreditprövningarna måste bli bättre och pekar på gällande lagstiftning i konsumentkreditlagen, och i sina allmänna råd till kreditgivare förtydligar myndigheten vad som som gäller för att begränsa överskuldsättning bland hushållen.
De nya allmänna råden börjar gälla 1 november 2021.
FI konstaterar att allt fler svenskar har svårt att betala tillbaka på sina lån och för att hindra att den utvecklingen fortsätter påminns kreditgivarna om kraven som måste uppfyllas för att bevilja lån.
Har inte råd men får låna pengar ändå
Stor vikt läggs vid vilken information kreditgivare bör hämta in i samband med kreditprövning och hur informationen inhämtas.
Det gäller bland annat uppgifter om låntagarens sysselsättning, inkomster, utgifter och skulder.
Trots att många konsumenter inte har råd att betala sina lån, sett till deras kostnader för boende och andra levnadskostnader, går låneansökningarna ofta igenom, enligt FI:s kartläggning.
Kravet är att konsumenterna ska ha en rimlig levnadsstandard efter att de har fått ett lån beviljat, särskilt gäller det unga med lägre inkomster och som är mer sårbara.
Konsumenter bör ibland avrådes från att ta lån. Exempelvis om lånet har en extremt lång återbetalningstid eller om det läggs om flera gånger i och med att lånet i slutändan annars blir väldigt dyrt, påpekar FI.
“FI har sett att konsumenter ofta erbjuds lån med långa avbetalningstider eller uppmanas att lägga om sina lån flera gånger med argumentet att det leder till lägre månadskostnad. Det innebär samtidigt att den totala kostnaden blir onödigt hög, vilket sällan är i konsumentens intresse”, säger biträdande generaldirektör Susanna Grufman.
Läs även: Kronofogden: Nya rekord för skuldsanering
Läs mer: Boprisrallyt fortsätter – oroar FI
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra Sveriges billigaste bolån.