Dagens PS

Paradoxen: Betalade mer – köpte mindre

Livsmedel
Ny statistik visar att vi under 2022 betalade mer, men köpte mindre volymer av livsmedel. Godissuget var det dock inget fel på, enligt SCB.(Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 05 okt. 2023Publicerad: 05 okt. 2023

Inflationen 2022 skapade en paradox när det gäller inköp av livsmedel. Fenomenet har enligt SCB aldrig tidigare uppträtt i den här omfattningen i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Räknat i kronor och ören ökade försäljningen av livsmedel i fjol i Sverige mer än den gjort någon gång tidigare under 2000-talet, skriver SCB.

Samtidigt minskade försäljningen i volym mer än den gjort något tidigare år, konstaterar man.

Mätt i löpande priser slog försäljningen rekord under 2022.

”Räknat i löpande priser ökade försäljningen av livsmedel exklusive drycker med 7,7 procent under 2022 jämfört med 2021. Inget annat år har ökningen varit över 7 procent”, säger Louise Eklund, statistiker på SCB.

Mindre livsmedel

Mäter vi däremot mängden varor som faktiskt sålts blir bilden den totalt motsatta.

”Volymen sålda livsmedel exklusive drycker minskade med 2,9 procent förra året. Det har tidigare hänt vid två tillfällen under 2000-talet att volymen minskat jämfört med föregående år, men minskningen har aldrig varit så här stor”, säger Louise Eklund.

Det är följden av de stora prisökningarna 2022.

Då steg livsmedelspriserna exklusive drycker enligt konsumentprisindex med 10,9 procent.

ANNONS

Året innan, 2021, var prisökningen 0,2 procent. Ser man till perioden 2016-2021 var den i genomsnitt 2,0 procent per år.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Livsmedel som minskade mest

Tittar vi på enskilda varugrupper skriver SCB att fisk, kaffe, te och chokladdryck liksom oljor och fetter samt bröd och spannmål var de grupper som minskade mest i volym.

”Men räknat i volym, det vill säga i fasta priser, så sjönk försäljningen i nästan alla varugrupper”, konstaterar Louise Eklund.

Godis mot strömmen

Dock tröståt vi uppenbarligen, eftersom konfektyr var en av få varugrupper som ökade även i volym.

”Försäljningen av godis ökade både räknat i volym och i löpande priser. Under 2022 såldes godis för 2 527 kronor per person i löpande priser, vilket är en ökning med 215 kronor. Samtidigt minskade försäljningen av både färsk frukt och färska grönsaker per person, både i volym och i kronor”, säger Louise Eklund.

Relaterad läsning:

“Räkna inte med lägre matpriser” – Dagens PS

ANNONS

Butiker tvingas höja matpriserna igen – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]