Svenskarnas betalningsvanor förändras i snabb takt. Mobilen blir allt populärare i butikerna, men kontanterna lever kvar.
Över hälften av svenskarna betalar med mobilen
Mest läst i kategorin
För första gången någonsin har mobilen seglat upp som det populäraste betalningssättet i svenska butiker.
Enligt den nya undersökningen “Sverige Betalar 2024” uppger 51 procent av svenskarna att de använder mobilen för att betala i butik.
Det är en ökning med hela 10 procentenheter på bara ett år.
Undersökningen, som genomförts av Insight Intelligence tillsammans med bland andra Swedbank och Trustly, visar att mobila betalningar har ökat stadigt sedan 2017. Det här skriver flera medier om. Bland annat Dagens Handel, Computer Sweden och Dagens infrastruktur.
I år är det dock första gången som mobilbetalningar går om kortbetalningar i popularitet.
Apple Pay dominerar
Apple Pay dominerar bland de mobila betalningsmetoderna. Hela 52 procent av mobilbetalarna använder Apples tjänst, medan Swish används av 20 procent och Samsung Pay av 10 procent.
Trots mobilens frammarsch föredrar de flesta svenskar fortfarande att blippa sitt fysiska kort. 68 procent uppger att de använder kort, jämfört med 28 procent som blippar mobilen.
Senaste nytt
Kivra utmanar Klarna
Undersökningen visar också att Kivra nu har passerat Klarna som betaltjänst.
Mest använd är Swish med 98 procent, följt av Mastercard på 84 procent, Kivra på 78 procent och Klarna på 77 procent. Kivra är dessutom den tjänst som ökar mest i popularitet.
Digitala kvitton blir alltmer populära. 45 procent av svenskarna föredrar att få sina kvitton digitalt, till exempel via Kivra, medan 28 procent vill ha fysiska kvitton.
Kontanterna lever kvar
Även om kontanterna minskar i användning vill de flesta svenskar behålla möjligheten att betala med sedlar och mynt.
79 procent vill ha kvar kontanterna, trots att 67 procent uppger att de inte använder dem i sin vardag.
Ungdomar driver utvecklingen
Den ökade användningen av mobila betalningar drivs framför allt av den yngre generationen.
Bland personer mellan 16 och 29 år uppger 60 procent att de betalar med mobilen i butik, jämfört med 37 procent i åldersgruppen 65 till 74 år.
Lukas Berg, vd på Insight Intelligence, kommenterar utvecklingen:
“Sedan 2015, då tekniken för kontaktlösa betalningar lanserades i Sverige, har mobila betalningar fått en allt mer dominerande roll i den fysiska handeln.”
Läs även:
Väderdata – handelns nya vapen för att locka kunder. Realtid
Förväntningarna på inflationen faller. News 55
Säkrare på nätet – på 15 minuter
Online-säkerhet är något många slarvar med. Här kommer tipsen på vad du snabbt kan göra – och vad du ska prioritera om du har ont om tid. En amerikansk
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.