Kommunala fastighetsbolaget KBAB i Karlstad ruskade om sina 7 671 hyresgäster lagom till jul. Ett sms förklarade att de alla var uppsagda.
Oväntad julklapp – 7 671 hyresgäster uppsagda
Mest läst i kategorin
I fredags fick 7 671 hyresgäster hos kommunala Karlstad Bostads AB ett oväntat besked, skriver NWT.
De var uppsagda.
”Ditt lägenhetskontrakt går ut sista december och din lägenhet ska besiktigas”, var sms-beskedet.
Följt av konstaterandet att ”senast 2 januari klockan 11.30” måste lägenheten vara flyttstädad och nycklarna inlämnade.
Resultatet?
Allt från förvåning till panik, förstås.
”Precis tagit in julgranen”
KBAB skickade – när man upptäckt felet – ett nytt mess till alla där de bad kunderna ”ignorera” sitt första sms och ha ”en fin helg”.
Då hade redan fredagsmyset kommit av sig på många håll i Karlstad.
”KBAB lyckades precis slänga en hink isvatten över oss under fredagskvällen, säger hyresgästen Elisabeth Nordahl hos NWT.
”Jag tänkte bara ”men va i helvete”. Jag fick en fruktansvärd chock, ska jag bli vräkt? Jag har ju precis tagit in julgranen. Det var så hemskt mycket tankar som snurrade i huvudet”.
Vad som hade hänt?
En bovärd skulle meddela en hyresgäst för andra gången om att hyreskontraktet snart gick ut och när lägenheten skulle vara klar för besiktning. I stället fick alla i Karlstad beskedet att det var dags att flytta.
Senaste nytt
”Måste se över”
Nu har KBAB kontaktat sin IT-leverantör.
”Det här utskicket görs via en tjänst i vårt fastighetssystem, där vi har alla våra kunder och fastigheter och innan det här meddelandet skickas ut, får man välja vilka hyresgäster som ska vara mottagare”, berättar Alex Drufva, IT- och digitaliseringschef hos bolaget.
Men redan nu är det så att meddelandet behöver gå igenom flera kontrollsteg innan det kan skickas.
”Vi måste se över om vi med hjälp av behörigheter och varningar i systemet kan minska riskerna att detta händer”, erkänner Alex Drufva.
IT-systemet KBAB använder har man haft sedan 2018. Meddelandetjänsten har funnits i systemet sedan 2021 men tagits i drift först i år.
”Mänskliga faktorn”
”Tillsammans med leverantören får vi titta på hur systemet kan anpassas ytterligare för att minska risken att det händer igen. Vi måste se över om vi med hjälp av behörigheter och varningar i systemet kan minska riskerna”, säger Drufva.
”Men det går inte att bygga bort den mänskliga faktorn”.
Den gjorde att uppsägningen gick till alla som har bostad, förråd, lokalavtal eller parkering hos KBAB, sammanlagt 7 671 personer.
”Vi behöver se över alla rutiner och arbetssätt kring utskick av meddelanden i stort. Här blev det tokigt”, konstaterar KBAB:s IT- och digitaliseringschef.
Hittills har ingen sagt emot honom.
Var fjärde kopp kaffe från Karlstad. Dagens PS
Här är Sveriges bästa kommun – det är inte Flen. Dagens PS
Företagare svindlade banker på 27 miljoner. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra Sveriges billigaste bolån.