Dagens PS

Offer för bedrägeri får hjälp av KO mot banken

Offer för bedrägeri får hjälp av KO mot banken
Konsumentombudsman Cecilia Tisell säger att kvinnans fall är av "stor principiell betydelse". Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 17 jan. 2023Publicerad: 17 jan. 2023

Ett offer för bedrägeri får hjälp av Konsumentombudsmannen. Kvinnan försöker få rätt mot banken i domstol, och KO anser att det är ett principiellt viktigt fall.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bedrägeri mot äldre blir vanligare, och i vissa fall vägrar banken att ersätta offren som lurats på pengar.

I somras fällde HD en dom som gav ett bedrägerioffer rätt till ersättning – men domen är inte vägledande i alla fall.

KO hjälper bedrägeri-offer

Det gör att KO, som kan ställa upp med ett KO-biträde i fall som betraktas som principiellt viktiga, nu beslutat hjälpa en kvinna som lurats att via swish skicka pengar till en bedragare.

79-åringen fick ett samtal där uppringaren påstod sig vara från ett låneföretag. Någon skulle ha tagit ett lån i kvinnans namn, och hon skulle få ett samtal från den påstådda bankens säkerhetsavdelning.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Lurades swisha 50 000

Kvinnan lurades att swisha nästan 50 000 kronor.

Eftersom hon lurats att själv swisha över pengarna omfattas inte hennes ärende av nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden.

Behövs tydlig praxis

ANNONS

“Det är mycket viktigt att vi får en tydlig praxis även för de fall där den drabbade själv tryckt på bankdosa, swishat eller på annat sätt aktivt genomfört överföringen under bedrägeriet”, säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman, i ett pressmeddelande.

Ett KO-biträde innebär att myndigheten går in som konsumentens ombud, och att staten står för rättegångskostnaderna även om kvinnan förlorar målet.

Ovanlig åtgärd

Ett beslut om KO-biträde är enligt pressmeddelandet en ovanlig åtgärd. Det beviljas enbart i fall av stor principiell betydelse.

Konsumentombudsmannen har tidigare uppmanat bankerna att ersätta offer för bedrägeri, något som Dagens PS tidigare skrivit om.

Vi har också berättat om att bankklagomålen ökar mest när det gäller anmälningar till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

Läs även: Ferrari-svindlaren döms till 45 månaders fängelse 

Läs även: Läraren hjälpte henne att lura storbank på miljarder: “Avslöjande mejl” 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]