Dagens PS

Nyfiken på dagens ungdom? Här är svaren

Pengar och shopping viktigt för unga
Tjäna pengar och shoppa. Två viktiga ingredienser i tillvaron för Generation Alpha, de födda från 2010 och framåt, enligt ny undersökning. (Foto: Pressbild)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 21 aug. 2024Publicerad: 21 aug. 2024

Generation Alpha är den största i Sverige. 1,5 miljoner individer födda från 2010 och framåt. Nu har Ungdomsbarometern undersökt vad de vill.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ska vi prata om dagens ungdom? Ungdomsbarometern gör nämligen det.

Där avslöjar en ny undersökning Generation Alpha, det vill säga barn födda från 2010 och framåt.

Det handlar om närmare 1,5 miljoner individer och 14 procent av Sveriges befolkning.

De utgör därmed den största generationen i landet och i en undersökning där 1 571 individer, 7-14 år i ålder, fått svara kommer nu besked om vad de vill.

Pengar och shopping

”Tjäna pengar och shoppa”, är åtminstone en del av svaret.

47 procent av de svarande säger att de är ”mycket intresserade” av att tjäna pengar.

44 procent förklarar att de är ”mycket intresserade” av att shoppa.

ANNONS

”Undersökningen visar att det är i tidig ålder som barns intressen, beteenden och attityder ändras. Därför är det viktigt att titta på denna nya generation för att kunna se vart beteendemönster och attityder etableras”, anser Jessica Åkerström, analyschef för Ungdomsbarometern.

ANNONS

Senaste nytt

Aktiva konsumenter

Ett tydligt besked är att svenska barn redan från lågstadiet är aktiva konsumenter.

Många barn i gruppen 7-14 år har egna pengar att röra sig med och påverkar dessutom i hög grad vad som köps till dem av de vuxnas pengar.

54 procent av de svarande säger att deras föräldrar köper de kläder och prylar de ber dem om.

Redan tidigt visar Generation Alpha ett stort intresse för att tjäna pengar, skriver Ungdomsbarometern.

De är tidigt medvetna om att pengar är en viktig del av livet och något som gör deras framtida handlingar och köp möjliga.

”Självklart med pengar”

ANNONS

”Denna generation växer upp med en stark köpkraft och en självklarhet i att pengar och konsumtion är en del av deras dagliga liv. De är inte bara framtida konsumenter; de är redan idag en drivkraft på marknaden”, slår Jessica Åkerström fast.

Positivt bland svaren är att 74 procent av de svarande känner optimism inför framtiden.

82 procent av dem anser att de har ”stora möjligheter” att påverka sin egen framtid, även om tron på möjligheten att påverka samhället minskar med åren.

Läs mer:

Barnbanker – med betalkort till nioåringar. Dagens PS

“Generation Genväg” vill ha hög lön – och låga krav. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS