Dagens PS

Här skickar föräldrar barnen på miljonärskollo

Sommarläger för att lära barnen om privatekonomi och företagande är en ny het trend i USA. (Foto: TT)
Sommarläger för att lära barnen om privatekonomi och företagande är en ny het trend i USA. (Foto: TT)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 26 juli 2017Publicerad: 26 juli 2017

En mångårig och het debatt i USA, om huruvida finans och privatekonomi ska vara en del skolornas läroplaner, har skapat en ny het trend: så kallade ”miljonärskollon”, skriver sajten Quartz.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I stället för att att skicka barnen på traditionella sommarläger – där dagarna består av ett exempelvis paddla kanot eller grilla marshmallows – får knattarna på läger med namn som ”Camp Millionaire” och ”Money Munchkids” lära sig allt om hur man driver företag, investerar eller hur man handlar på börsen.

Chuchi Arevalo, grundare av Spark Business Academy som driver sommarlägret ”Future Millionaires Bootcamp” förklarar att han vill lära småttingarna att ”odla en entreprenörsanda”. Ett annat exempel är kollot ”Moolah U” under vilket barn mellan 7 och 15 år får vara med och starta ett eget så kallat popup-företag.

MISSA INTE: 12-årigt underbarn chockar alla  >

LÄS ÄVEN: Världens yngsta miljardär är en 19-årig norska  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]