Dagens PS

Ny statistik: Så lurar vi prishöjningarna

prishöjningarna
Många svenskar har fått idén att lura prishöjningarna genom att köpa mer energisnålt, enligt Prisjakts statistik. (Foto: Unsplash)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 26 juli 2022Publicerad: 26 juli 2022

Prishöjningarna slår hårt. Men nu visar statistik från Prisjakt både hur svenskarna lärt sig lura prishöjningarna och hur vi satsar stenhårt på energisnåla produkter.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Du har hört det förut och kanske till leda. Inflationen är tillbaka efter att ha vilat sig i form ett par decennier och allt som rör sig har blivit dyrare att förflytta när alla drivmedel stigit i pris vid sidan av elpriser som fått oss att vråla ”watt the fuck” i tid och otid.

Men vi har samtidigt blivit smartare och lärt oss att runda prishöjningarna. Det visar prisjämförelsesajten Prisjakt i sin statistik.

ANNONS

Jagar budgetalternativ

Prisjakt visar att vi jagar rätt på billigare alternativ när priserna höjs på olika produkter.

Sajten kan konstatera att de drygt 400 000 produkter man analyserat i snitt ökat med drygt 4 procent i pris.

Men det pris vi konsumenter faktiskt väljer har bara stigit 0,8 procent, genom att vi letar mer efter ett bättre pris.

Resultatet blir att även om det är en hög prisökning generellt så ökar inte det snittpris vi i slutänden väljer lika mycket.

Prisjakt har fler exempel. Ryggsäckar har i snitt ökat med 9,2 procent i snitt – det pris vi väljer med 5,94 procent.
Robotgräsklippare är ett annat exempel med en prisökning i snitt på 3,72 procent – medan det pris vi faktiskt väljer att betala stigit med 1,76 procent.

Letar energisnålt

ANNONS

Samtidigt har – i elprisernas spår – jakten på energisnåla produkter blivit alltmer intensiv, visar Prisjakt.

Väldigt många fler söker på energiklass när man letar varor och priser på sajten, plus 58 procent i sådana sökningar första halvåret i år jämfört med 2021.

Allra viktigast är energiklass när det gäller tv-apparater där 84 procent fler nu kolla energiåtgång, följt av torktumlare (+79 procent), kylskåp (+45), diskmaskiner (+38) och tvättmaskiner (+37).

Läs även: Börsens största hopp – lägre inflation

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Möt Sveriges främsta AI-experter

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden PSUnlocked.

Boka här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]