Shoppingen under rea-veckan Black Week ökade i Sverige med hela 11 procent trots kärvare privatekonomi för konsumenterna.
Ny shoppingrusch under Black Week i Sverige
Mest läst i kategorin
Inflationen med bland annat skenande mat-, el- och bränslepriser tycks inte skrämma bort svenskar som jagar röda prislappar.
Under årets nyss passerade Black Week spenderade svenska konsumenter nästan 9,3 miljarder, enligt en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Postnord.
“Att Black week har omfamnats av konsumenterna i år märker vi av på våra terminaler runt om i Sverige, där det har varit högtryck. Totalt hanterade vi nästan 1,2 miljoner paket och varubrev dygnet mellan söndag och måndag som brukar vara toppdygnet efter Black week. Under veckan har volymerna varit fortsatt höga”, säger Mathias Krümmel, vd Postnord Sverige, i en kommentar.
Undersökningen i korthet:
• 94 procent av svenskarna uppmärksammande Black week
• 48 procent valde att handla under rean
• 46 procent handlade i fysiska butiker (flerval)
• 77 procent handlade i webbutik (flerval)
• Drygt hälften (54 %) handlade enbart i webbutik under Black week
De populäraste kategorierna att handla var:
• kläder och skor (59 %)
• hemelektronik (33 %)
• skönhet och hälsa (31 %)
Övrig info:
• 14 procent handlade bara julklappar, 26 procent julklappar samt saker till sig själv och 40 procent köpte endast saker till sig själv.
• 53 procent uppgav att de mest gjort planerade inköp.
• Av de som uppgett att de konsumerat mindre i år svarade 32 procent att det berodde på försämrad ekonomisk situation på grund av allmänt höjda priser och levnadskostnader.
Källa: Postnord
Intresserad av ekonomi och andra affärsnyheter? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Black Friday: Onlinehandeln slog nytt rekord USA
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.