Spana in vilka företag som tar bäst hand om sina kunder – bransch för bransch.
Rapport: Här får svenska kunder bäst service
Mest läst i kategorin
Listorna har tagits fram av undersöknings- och actionplattformen Brilliant Future och omfattar 130 svenska organisationer.
Insamlingen av data har pågått sedan januari 2019 och sammanlagt har tre miljoner kundundersökningar genomförts i Sverige, framgår det i ett pressmeddelande.
“Vår data ger gång på gång insikter om att engagerade medarbetare skapar lojala kunder och påverkar resultatet på sista raden”, säger Andreas Ferm, vd på Brilliant Future, i en kommentar.
Branscherna i fokus för kartläggningen är bank, energi, finansiella tjänster, försäkring och handel, men även kommuner som uppvisar föredömlig medborgarservice finns med.
Företagen som levererar bäst kundservice i sin bransch:
Bank
1. Volvofinans Bank
2. SEB Kort
3. Swedbank
Energi
1. Enkla Elbolaget
2. Mälarenergi
3. Öresundskraft
Finansiella tjänster
1. SevenDay Bank
2. Tieto Evry Credit Solutions, före detta Emric
3. Qliro
Försäkring
1. Länsförsäkring Kronoberg
2. Lärarförsäkringar
3. Länsförsäkringar Skaraborg
Handel
1. Clas Ohlson
2. Ikea
3. Komplett
Kommun
1. Ängelholms kommun
2. Norrtälje kommun
3. Varbergs kommun
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.