Dagens PS

Rapport: Här får svenska kunder bäst service

I artikeln ser du vilka svenska företag, bransch för bransch, som enligt undersökningen gör sina kunder mest nöjda. Bilden på de glada svenskarna är förstås tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
I artikeln ser du vilka svenska företag, bransch för bransch, som enligt undersökningen gör sina kunder mest nöjda. Bilden på de glada svenskarna är förstås tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 13 feb. 2020Publicerad: 13 feb. 2020

Spana in vilka företag som tar bäst hand om sina kunder – bransch för bransch.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Listorna har tagits fram av undersöknings- och actionplattformen Brilliant Future och omfattar 130 svenska organisationer.

Insamlingen av data har pågått sedan januari 2019 och sammanlagt har tre miljoner kundundersökningar genomförts i Sverige, framgår det i ett pressmeddelande.

“Vår data ger gång på gång insikter om att engagerade medarbetare skapar lojala kunder och påverkar resultatet på sista raden”, säger Andreas Ferm, vd på Brilliant Future, i en kommentar.

Branscherna i fokus för kartläggningen är bank, energi, finansiella tjänster, försäkring och handel, men även kommuner som uppvisar föredömlig medborgarservice finns med.

Företagen som levererar bäst kundservice i sin bransch:

Bank
1. Volvofinans Bank
2. SEB Kort
3. Swedbank

Energi
1. Enkla Elbolaget
2. Mälarenergi
3. Öresundskraft

Finansiella tjänster
1. SevenDay Bank
2. Tieto Evry Credit Solutions, före detta Emric
3. Qliro

Försäkring
1. Länsförsäkring Kronoberg
2. Lärarförsäkringar
3. Länsförsäkringar Skaraborg

ANNONS

Handel
1. Clas Ohlson
2. Ikea
3. Komplett

Kommun
1. Ängelholms kommun
2. Norrtälje kommun
3. Varbergs kommun

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]