Tuffa tider och det sätter spår för handeln i Sverige. I januari minskade försäljningen i dagligvaruhandeln med 10 procent om man skalar bort inflationen – och två av tre svenskar letar extrapriser.
Nu letar två av tre svenskar efter extrapriser
Mest läst i kategorin
Matsmart är näthandlaren som köper upp partier med livsmedel på väg ut, felmärkta varor och annat och sedan säljer till reducerade priser.
Nu har företaget låtit Kantar Sifo göra en undersökning om våra förändrade vanor när vi handlar.
Letar billigt idag
Resultatet? 66 procent av svenskarna säger att de i högre grad letar extrapriser i dag än innan inflationen började härja.
44 procent säger att de försöker minska sitt matsvinn för att sänka kostnaderna.
Samtidigt slår krisen nu hårt mot dagligvaruhandeln i Sverige.
Justerat för prisökningar uppskattas försäljningen januari 2023 hamna på ett minus på 10 procent jämfört med motsvarande månad 2022.
“Ännu fattigare”
Försäljningen ökade med 9,5 procent i kronor och ören – men prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker var 19,6 procent, enligt SCB:s konsumentprisindex.
“Januari, årets fattigaste månad, blev ännu fattigare i år och det syns också i dagligvaruhandelns försäljning. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen är fortsatt negativ, vilket betyder att volymerna drastiskt fortsätter minska och att konsumenter handlar billigare eller färre varor även under början av 2023”, konstaterar Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.