Pilottesterna har pågått en tid, men nu lanserar Swish sin nya tjänst. Snart kan 8,4 miljoner svenska använda Swish på ett helt nytt sätt.
Nu kan du skanna direkt med Swish
Mest läst i kategorin
Swish har vid det här laget tolv år på nacken som betallösning sedan lanseringen 2012.
Den mobila betaltjänsten blev snabbt en succé och är i dag en av de största i Europa.
I dagsläget använder 8,4 miljoner svenskar samt cirka 300 000 företag och organisationer tjänsten. Swish rankas därmed som Sveriges starkaste varumärke.
Nordisk marknad
Och även om rubriken för en vecka sedan var ”Snart dags att sluta swisha”, så handlade den rent konkret om en utvidgning av marknaden – även om vi skulle få börja ”vippsa” istället.
Ett nordiskt samarbete är nämligen på gång kring de norska jättarna, som förutom svenska Swish är norska Vipps och Mobile Pay, det danska bolag som även är aktivt i Finland.
Det har länge varit ett önskemål att hitta en gränsöverskridande lösning så att vi snabbt kan skicka pengar mellan oss i hela Norden.
Nu är det på gång i och med att Vipps flyttar till samma plattform som Mobile Pay.
”Innan sommaren”
”Går allt som planerat kan man vippsa mellan Norge, Danmark och Finland innan sommaren och då planerar vi att Sverige följer efter ganska snabbt”, sade Rune Garborg, vd för Vipps Mobile Pay, i samband med den nyheten.
Under tiden lanserar Swish nu en ny tjänst som vidgar användningen markant.
Från och med nu är det möjligt att självskanna varor direkt i Swish-appen.
Tjänsten har pilottestats under en period, men nu blir det alltså möjligt för butikshandlare att ansluta sig till tjänsten och börja erbjuda den till sina kunder.
Checkar in i entrén
Kunden skannar en QR-kod vid entrén till butiken för att checka in, och kan därefter börja skanna streckkoderna på sina varor, för att sist betala för köpet med Swish.
Kvittot får kunden sedan direkt i appen.
Självbetjäningshandeln ökar starkt i Sverige. Swish och HUI har lagt fram rapporten ”Unika besökare” och visar där hur omsättningen växte med 10 procent under 2023.
”Enorm styrka”
Swish anser sig även ha unika konkurrensfördelar i sammanhanget.
”Vi ser att konsumenter uppskattar att slippa köa och att snabbt och smidigt kunna genomföra sina köp på egen hand i sin mobil. Samtidigt vill inte alla konsumenter behöva ladda ner en ny app och registrera sig som kund så fort man ska köpa något i en butik, och här tror vi att Swish har en enorm styrka”, säger Urban Höglund, vd för Swish.
”Det är en app som de flesta redan har nerladdad och känner sig bekant med, så tröskeln för att komma igång och självskanna är därför väldigt låg”.
Läs även:
Snart dags att sluta swisha. Dagens PS
Ensambarn och tonåringar tjänar mest – på Swish. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.