En kund vittnar anonymt för Affärsvärlden om att Nordeas aktiehandelstjänst Nordea Investor är ”en lekstuga” som ”lever sitt eget liv”. DagensPS.se skrev så sent som i mars att storbanken gett sig in i priskriget med nätmäklarna Avanza och Nordnet när man sänkte courtageavgiften. Men nu riktas alltså skarp kritik mot Nordeas motsvarighet.
Nordea-kunder varnas: ”Det är skrämmande”
Mest läst i kategorin
Kunden, som själv jobbat som utvecklare, sågar gränssnittet vid fotknölarna och menar att det lanserats utan att testas ordentligt. Uppgiftslämnaren visar AFV skärmdumpar på att hans konto felaktigt visat minus 100.000 kronor.
Nu överväger denne att lämna Nordeas tjänst och kallar det ”skrämmande” hur banken angerar.
”Jag vaknar på nätterna för att jag är rädd att miljonbelopp ska försvinna. En dag satt jag och kollade på depån och plötsligt försvann allt framför ögonen på mig, det är inte värt det”, säger han till tidningen.
När Affärsvärlden konfronterar Nordea om uppgifterna är banken medveten om att ett tillfälligt fel uppstod i systemet förra veckan som påverkade kunders värdepappersvärden. Pressekreterare Janina Pfalzer beklagar om inte alla kunder informerades i tid.
”Ingen kund behöver vara orolig för att pengar ska ha försvunnit”, skriver hon i en kommentar.
Efter artikeln har flera kunder som upplevt liknande problem hört av sig till tidningen.
MISSA INTE: Nordea i gigantisk penningtvättshärva >
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.