Dagens PS

Nordea jumbo när kunderna sätter betyg

Nordeas vd Casper von Koskull har en del att ta tag i att döma av SKI:s undersökning om hur (miss)nöjda kunderna är med banken. (Foto: TT)
Nordeas vd Casper von Koskull har en del att ta tag i att döma av SKI:s undersökning om hur (miss)nöjda kunderna är med banken. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 11 dec. 2017Publicerad: 11 dec. 2017

Storbanken skvalpar i bottenträsket.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Varje år kollar Svenskt kvalitetsindex, SKI, hur nöjda kunderna är med sina banker på fyra områden: Privatlån, sparande, bolån och fastighetslån.

Nordea får stämpeln sämst i klassen i samtliga kategorier, skriver Expressens Dina Pengar.

Mest nöjda inom kategorin privatlån är kunderna med nischbanken Marginalen Bank, följt av Ikano Bank och sedan Swedbank på tredje plats, framgår det, liksom att sparkunderna å sin sida är mest nöjda med Avanza, som enligt SKI dessutom har klart lägst andel klagomål från kunder.

Så här ser sparkundernas kundnöjdhet ut:
Avanza   77,2
Länsförsäkringar Bank 74,7
Skandia  74,6
Nordnet  72,9
Övriga   70,7
Handelsbanken 69,7
Branschen  67,9
SEB    67,2

Och så här nöjda är bolånekunderna:
Övriga   75,2
Länsförsäkringar Bank 73,2
SBAB  73,2
Skandia 72,1
Handelsbanken 70,4
SEB    68
Branschen   66,7
Swedbank   61

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS