Otekniska flickor? En myt, konstaterar forskarna. Men på samma sätt tappar vi kompetens även inom matematik och naturvetenskap.
Myten vi alla förlorar på i arbetslivet
Mest läst i kategorin
Flickor i årskurs 3 är fulla av självförtroende och intresserade av teknik. Ett par år senare har de tappat allt.
Så ser bilden ut om man vidgar perspektiven en aning.
”En nioårings självförtroende är ju det härligaste som finns. De kan allt, de vet allt. Det finns inget som är läskigt eller farligt”, säger Ulrika Sultan vid institutionen för beteendevetenskap och lärande på Linköpings universitet.
Vid sidan av sin forskning har hon även arbetat som lärare i teknik under många år.
Flickorna tappar
Nu har hon doktorerat och som en del av sin avhandling studerat tekniklektioner från årskurs 3 till och med årskurs 6.
I avhandlingen – I vems ögon är jag teknisk?: En studie om “problemet” med den teknik(o)intresserade flickan – konstaterar Sultan att undervisningen hon följt varit bra och att lärarna gjort allting rätt.
Ändå är skillnaderna stora mellan årskurs 3 och 6. Medan flickorna i trean glatt ger sig i kast med alla uppgifter har tjejerna några år senare tappat allt självförtroende, menar hon.
”Jag hade sett årskurs 3-tjejerna byta borr och välja stora sågar. Nu kunde de ingenting. Det var som om deras handleder helt mjuknat”, säger Ulrika Sultan.
”Finns inte – blir till”
I en annan studie gjorde hon observationer och intervjuer vid ett tredagars teknikläger för hundra högstadietjejer.
Det deltagarna hade gemensamt var intresset för teknik men även att de i vardagen kände sig ensamma i sitt intresse och ofta var den enda flickan i klassen som gillade teknik.
”Forskning visar att den otekniska flickan inte finns”, säger Ulrika Sultan.
”I stället blir hon till”.
Ulrika Sultan berättar att hon haft utbildningar för pedagoger där kvinnorna inte ens velat borra ett hål eftersom det kan bli fel.
Det som hänt i årskurs 5 är att tjejer blivit medvetna om hur vuxna kvinnor beter sig och vad förväntningarna är, menar hon. Till det ska i dag läggas trycket från sociala medier.
Samma inom matematik
En parallell finns i konstaterandet att flickor i allmänhet presterar bättre än pojkar i matte i skolan.
Ändå väljer de sällan utbildningar inom naturvetenskap, teknik och matematik.
Där handlar det om relativa förmågor, enligt en studie vid Stockholms universitet.
“Logiskt val”
”Om du är bra på matematik, men även bättre i ett annat ämne, som språk till exempel, så är det ganska logiskt utifrån rationella val att du väljer det ämne du är bäst på. Och eftersom pojkar är jämförelsevis bättre i matematik, kan det vara mer logiskt för dem att välja en sådan inriktning”, säger Maaike van der Vleuten, forskare i sociologi vid Stockholms universitet.
”Eftersom flickor ofta är relativt sett bättre i språk jämfört med matematik kan det därför vara mer rationellt att välja icke-naturvetenskapliga områden för dem”.
Gemensamt i båda fallen är att vi gemensamt förlorar mängder av potentiell kompetens – och, framför allt, att många aldrig får utlopp för de kvaliteter och den kreativitet de bär inom sig.
Läs mer:
Här är högskoleutbildningarna som ger jobb. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.