Bluffbolagen har utvecklat nya metoder som skapar osäkerhet bland konsumenter. Myndigheterna uppmanar till att bestrida och inte betala.
Myndigheter varnar för bluffbolagens nya taktik: "Betala inget"
Mest läst i kategorin
Anmälningarna mot sajter som utger sig för att hjälpa konsumenter att avsluta abonnemang fortsätter att öka.
Ett av de mest aktiva företagen, det nederländska Termination Experts, tidigare känt som Bymetis enligt DN, har blivit ett återkommande namn i klagomål.
Fick faktura
Många har blivit lurade att använda företagets tjänst genom att fylla i ett formulär i tron att det var kopplat till deras abonnemang, bara för att senare mötas av krav på flera hundra kronor.
Andra menar att de inte ens förstått att de haft med Bymetis att göra när de velat säga upp sina gratisabonnemang eller andra prenumerationer.
Ett exempel är Marie, som provade en gratis testprenumeration på en ljudbokstjänst.
När hon försökte avsluta prenumerationen, innan gratisperioden löpte ut, fick hon oväntat en faktura.
“En räkning för att säga upp ett abonnemang?! Jag förstod inte varför jag fick den. Jag skulle aldrig anlita ett företag för hundralappar för en så enkel tjänst som är gratis att göra själv”, säger Marie.
Krav på betalning från inkassobolag
Sajterna, som också skickar betalningspåminnelser med ökade belopp, är svåra att komma i kontakt med och saknar tydliga representanter.
Enligt Konsumentverket har över 216 anmälningar mot Termination Experts inkommit sedan sommaren.
Nyligen har även drabbade konsumenterna fått krav från ett annat nederländskt företag, ”Swift Debt Assist”, ett inkassobolag.
Trots detta är rådet från myndigheter enligt DN tydligt: bestrid kraven och betala inte.
“Vet att de kan bli granskade”
Enligt Kronofogdemyndigheten har inget av bluffbolagen försökt driva vidare rättsligt.
Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på myndigheten, förklarar att sådana företag sällan vågar riskera en granskning.
“Vår erfarenhet är att de bolag som sysslar med tveksamma metoder drar sig för att skicka krav till oss. Det kostar pengar att ansöka om betalningsföreläggande, de vet att de kan bli granskade och att ärenden vid bestridande skickas till tingsrätten”, säger Vuleta.
Bluffbolagen utnyttjar människors rädsla för att få ärenden hos kronofogden, men Vuleta poängterar att ingen indrivning sker om kravet bestrids.
Han rekommenderar att logga in på Kronofogdens “Mina sidor” för att kontrollera om några krav finns registrerade.
Kan bestrida fakturan
Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsument Europa, möter många oroliga konsumenter.
“Ofta är den som ringer nervös och orolig över betalkrav. Men man har alltid möjlighet att bestrida en faktura och så länge man gör det får man ingen anmärkning”, säger han.
Marie, som först övervägde att betala för att undvika krångel, valde istället att bestrida och anmäla företaget till Allmänna Reklamationsnämnden.
Efter ett halvår gav Bymetis med sig och accepterade hennes bestridande.
Läs även: Varningen: “Fler blufföretag än någonsin”. Dagens PS
Läs även: Jul-bedrägeri: Varning för bluffbesked. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.