Några större godisråttor är vi inte i Sverige. Åtminstone inte om man tittar på statistiken från förra året. Desto större sug efter svenskt godis har USA – och Asien.
Mindre svenskt godis i Sverige – och mer i Sydkorea
Mest läst i kategorin
Under 2023 minskade godiskonsumtionen i Sverige med 78 kronor per person, enligt statistik från SCB.
Samtidigt ökar försäljningen av svenskt godis i både USA och Asien.
Frukt framför godis?
Den nya statistiken visar ett trendbrott: Svenskarna köper mindre godis än tidigare. Försäljningen per person sjönk från 1 908 till 1 830 kronor mellan 2022 och 2023.
Samtidigt ökade försäljningen av frukt – detta trots att fruktpriset ökade med 9,5 procent under 2023.
Fruktförsäljningen ökade med 31 kronor per person, till totalt 963 kronor per år.
TikTok-trend ger godisboom
Godistillverkarna behöver dock inte hänga läpp för det.
Efterfrågan på svenskt godis är nämligen hög i USA – och på senare tid även i Asien.
Tack vare en viral TikTok-trend har efterfrågan på svenska godissorter som Bubs och lakrits skjutit i höjden.
BonBon i New York och Sweetish i Pennsylvania – butiker som säljer svenskt godis – har sett sin försäljning explodera med beställningar som stiger med tusentals procent.
Flera svenska leverantörer kämpar nu för att möta den ökade efterfrågan och har till och med tvingats säga nej till nya kunder på grund av brist på varor, rapporterar Bloomberg.
Asien med i leken
Efterfrågan på svenskt godis kommer alltså även från Asien, där förfrågningarna nu strömmar in.
“Under våren var förfrågningarna från utlandet mestadels från USA. De senaste veckorna har det faktiskt svängt. Nu är det från Asien, främst Sydkorea, som det strömmar in förfrågningar”, säger Niclas Arnelin. Han var tidigare vd på Bubs – ett godismärke som blivit extra populärt utomlands. Numera är han ansvarig för konfektyr på Orkla som äger Bubs.
En av anledningarna till att svenska godissorter lockar är deras kvalitet och smak, menar influencern Abigail Feehley.
“Det känns lyxigt”, säger hon om det svenska godiset, som inte bara smakar annorlunda utan också säljs till ett högre pris än vanliga amerikanska godissorter.
Läs också:
Jättekris i chokladbranschen – mindre choklad i chokladen. Dagens PS
Så mycket billigare har maten blivit. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.