Dagligvaruhandeln har höjt sina priser mer än nödvändigt de senaste åren. Orsaken är avsaknad av ordentlig konkurrens, visar ny rapport från Konkurrensverket.
Lismedelspriser stiger på grund av svag konkurrens
Mest läst i kategorin
Stigande livsmedelspriser har påverkat alla svenskar sedan 2022. Kombinationen av kriget i Ukraina och ökande inflation har lett till allt dyrare matkassar – och ett växande missnöje bland konsumenter.
Ilskan fick regeringen att agera förra sommaren. Konkurrensverket fick uppdraget att titta närmare på hur konsumentpriser har utvecklats i förhållande till kostnadsutvecklingen i dagligvaruhandeln. Och vilken påverkan konkurrenssituationen har haft. Nu har rapporten kommit.
Större påslag
Dagligvaruhandeln ökat sina priser mer än vad som motiveras av högre inköpspriser. Det är en tydlig slutsats. Ta till exempel priserna på matlagningssmör, kyckling och ost.
För smöret ökade leverantörspriset med 28 kronor, men dagligvaruhandeln ökade priset med 36 kronor. För kyckling var relationen 26 respektive 39 kronor, och för ost 34 respektive 45 kronor.
Istället för att enbart ta den högre kostnaden vidare ökade dagligvaruhandeln den egna intäkten. Därmed uppstod en ”ränta-på-ränta-effekt” för konsumenterna. De kraftiga prisökningar som konsumenterna mötte i butiken gjorde att mataffärerna kunde försvara sina bruttovinster genom att öka marginalerna.
Svag konkurrens förklaringen
Vad hade då krävts för att konsumenterna inte skulle råka ut för stora prishöjningar? Det Konkurrensverket pekar på är den svaga konkurrenssituationen. I Sverige dominerar tre kedjor – ICA, Coop och Axfood – som kontrollerar 90 procent av marknaden.
Om konkurrensen varit bättre i dagligvaruhandeln hade de stora prisökningarna sannolikt inte varit möjliga.
En bättre fungerande marknad hade snabbare justerat för brister och högre priser. När det finns en balanserad konkurrens dyker snabbt nya lösningar upp som löser problem och gör höga prisändringar omöjliga.
Men två år efter att bristsituationerna lösts så är matpriserna i Sverige fortsatt höga. Istället för att pengarna stannat hos konsumenterna eller åtminstone räckt längre har de hamnat i de stora matvarukedjornas fickor.
Läs också:
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.