Dagens PS

Låntagare i underläge – tror inte på förhandling

Nästan varannan svensk tror inte att de kan förhandla sig till en bättre bolåneränta vid ränteförhandling
Nästan varannan svensk tror inte att de kan förhandla sig till en bättre bolåneränta (Foto: Leif R Jansson/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 26 juni 2024Publicerad: 26 juni 2024

På torsdag väntar Riksbankens nästa räntebesked. Ett toppenläge för ränteförhandling menar experterna. Konsumenterna är dock inte lika säkra. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är bolåneaktören Stabelo som undersökt svenskarnas inställning till ränteförhandling.  

Det visar sig att närmare hälften av svenskarna, 43 procent, inte tror att de kan påverka sin bolåneränta – detta trots att bolånet och räntan har en avgörande effekt på hushållskassan. 

Undersökningen visar också på en generellt negativ inställning till ränteförhandling. Mer än var tredje bolånetagare uppger att de känner sig underlägsna vid en förhandling och att situationen är mer eller mindre obekväm. 

Svårt att förstå 

Därtill visar undersökningen att lite mer än var fjärde bolånetagare inte upplever att de har tillräckligt med kunskap för en ränteförhandling.

Hampus Brodén, vd och medgrundare på Stabelo, menar att informationsbristen kring bolån bidrar till osäkerhet bland konsumenterna.

“Det här får ju stora konsekvenser för enskilda bolånetagare, inte minst i ett läge med högre räntor som slår betydligt hårdare. Samtidigt är det svårt som konsument att förstå vad man egentligen har att vinna på en förhandling. Informationen om bolån är ofta onödigt krånglig och för många svår att förstå, vilket skapar ett oklart utgångsläge och att man i förlängningen drar sig för att förhandla”, säger han i ett pressmeddelande. 

ANNONS

Senaste nytt

Orkar inte förhandla

ANNONS

38 procent uppger att de har en negativ inställning till förhandlingsläget i stort medan drygt var tredje person uppger att de helt enkelt inte orkar förhandla om räntan. 

“Så som det ser ut idag är det svårt att veta vad som är en bra ränta och jämföra olika bolånegivares räntor med varandra. Som bolånetagare är det därför lätt att känna sig nedslagen innan man ens kommit in i förhandlingsrummet. Här behöver bolånemarknaden bli betydligt mer transparent”, säger Brodén.

Finansinspektionens åtgärder

Även Finansinspektionen har i en rapport diskuterat hur man ska kunna stärka bolånekundens ställning på marknaden. 

De föreslår att konsumenterna ska få tydligare information om bankens genomsnittsränta, vilket ska göra det enklare för konsumenter att förhandla och jämföra sina ränteerbjudanden. 

Ett välkommet initiativ – men än mer finns att göra, menar Brodén. 

“Förutom att redovisa genomsnittsräntan ser vi gärna att bolånegivare även behöver redovisa sin eventuella genomsnittsrabatt. Och detta för alla kunder, inte bara för nya eller nyligen omförhandlade lån”, säger han och tillägger: 

“Genomsnittsräntan är mycket svårare att använda sig av under perioder av ränteändringar, både vad gäller höjningar och sänkningar, vilket ökar risken för att man som kund råkar jämföra äpplen med päron”. 

ANNONS

Läs också:

Toppekonomen: Då kan vi få nollränta igen. Dagens PS

Därför är det sexigt att ha koll på ekonomin. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS