Dagens PS

Låga priser? Inget för svensken

God mat och dryck är viktigare än låga priser när svenskarna reser
God mat och dryck är viktigare än låga priser när svenskarna reser (Foto: Mickan Mörk/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 03 juli 2024Publicerad: 03 juli 2024

Visst har det senaste året präglats av inflation, höga räntor och en ansträngd ekonomi. Om det stoppar svenskarna från att resa? Inte alls. Och hålla i stålarna tänker de inte göra heller. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Många är de, svenskarna, som planerar att resa i sommar. 

Det kan te sig logiskt att det senaste årets svajjiga ekonomi skulle innebära att många prioriterar billiga resemål och låga priser. 

Inte då. 

Svenskarna vill äta gott

Enligt en undersökning från Viking Line är god mat och dryck prio ett för en lyckad resa eller kryssning. 

Detta är fyra gånger så viktigt som exempelvis låga priser och bekvämlighet. 

Så här prioriterar svenskarna: 

  • God mat: 27 procent 
  • Vet ej: 16 procent
  • Billiga priser: 6 procent 
  • Bekväm omgivning: 6 procent 
  • Enkel och smidig resa: 2 procent
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Ekonomisk situation ett hinder? 

ANNONS

Att svensken föredrar mat och dryck framför låga priser kan tyckas något paradoxalt. 

En undersökning från Visit Sweden visar nämligen att svenskarnas ekonomiska situation faktiskt är ett hinder inför semestern. 

På frågan om inflationen har påverkat semesterplanerna det kommande halvåret svarade hälften att det gjort det. 

Samtidigt visar undersökningen liknande tendenser som Viking Lines: Låg kostnad och bra valuta för pengarna hamnar ganska långt ner på priolistan.

Liknande tendenser hittar vi lite överallt. Enligt en undersökning från TUI oroar sig 35 procent över att bli sjuka under semestern, 24 procent över att det ska bli dåligt väder och endast 16 procent över att de ska spendera för mycket pengar. 

Ska man resa ska man resa ordentligt, verkar vara svenskarnas motto. 

Vem vet, kanske hör det ihop med att var sjätte svensk har urusel koll på sin ekonomi.

Läs också: 

De med längst semester vill ha mer: “Semesterberövade”. Dagens PS

ANNONS

Svenskarnas bästa tips – inför semestern. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]