Dagens PS

Kunder med för många returer stängs av

Många paket skickas tillbaka. (Foto<. TT)
Jonas Carlsson
Jonas Carlsson
Uppdaterad: 10 dec. 2019Publicerad: 10 dec. 2019

E-handelsföretaget Boozt inaktiverar nu konton för folk som returnerar för mycket kläder. Det handlar om 9.000 kunder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Var försiktig med hur mycket kläder som du provar och sedan skickar tillbaka. På Boozt kan du bli avstängd.

Beslutet om avstängningar ska minska miljökostnader, enligt klädföretaget.

”Fair use-klausulen kommer att hjälpa oss att ha en dialog med kunder som upprepade gånger lägger ovanligt stora beställningar och returnerar nästan alla varor eller returnerar flera gånger, samt i de fall vi misstänker att en vara returneras efter användning. Mer konkret betyder det att vi i vissa fall kan tvingas inaktivera ett kundkonto och eventuellt andra relaterade konton”, skriver Boozt på sin hemsida, enligt DI Digital.

Enligt sajten E-handel.se har beslutet också att göra med att det tar upp för mycket resurser. Samma sajt skriver också att en del kunder eliminerats av misstag.

“Vi kommer kontinuerligt att anpassa vår algoritm baserad på kundernas ‘digitala fotavtryck’. Vi har också ‘öppnat upp’ åtkomsten för ett antal kunder som vi har varit i dialog med, som av misstag hamnade i ‘Fair use’-filtret, skriver Boozt på sin hemsida, enligt E-handel.se.

Det framgår inte hur mycket som skickats tillbaka av de kunder som stängts av.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS