SL-kortet skulle behöva höjas till 1 400 kronor om budgeten ska gå ihop. Nu fattas drygt två miljarder till stockholmarnas kollektivtrafik – och regeringen vägrar hjälpa till.
"SL-kortet behöver höjas 400kr" – saknas miljarder
Mest läst i kategorin
Inflation och minskade statsanslag. De två viktigaste orsakerna till att kollektivtrafiken i Stockholm saknar två miljarder kronor för att gå ihop.
Översatt till månadstaxa skulle det krävas en kraftig höjning.
Fattas miljarder för SL
Det saknas drygt två miljarder kronor i budgeten för Stockholms kollektivtrafik och trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kräver nu att regeringen skjuter till pengar.
“Vi skulle behöva höja månadstaxan i SL-trafiken med nästan 400 kronor för att täcka upp för det här hålet”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) till DN och påpekar samtidigt att en sådan höjning inte är aktuell.
I dag kostar månadskortet 970 kronor.
”En välfärdsslakt”
Istället kräver Fendert att högerregeringen skjuter till extrapengar för att Stockholm ska kunna undvika kraftigt höjda taxor och försämrad turtäthet.
“Det här är en situation som inte bara Region Stockholm står inför, utan många regioner och kommuner i hela Sverige står inför. Regeringen är på väg att skapa vad jag skulle vilja kalla en välfärdsslakt som går ut över kollektivtrafiken”, säger Fendert.
Utan statliga pengar drabbas i första hand busstrafiken i innerstaden, säger trafikregionrådet.
“Där är det motiverat att göra förändringar och det kommer vi att göra. Det är ett av de verktyg som man kan använda sig av för att få budgeten i balans. Men jag ser inte att det är möjligt att få en budget i balans med de verktyg som vi har”, säger Anton Fendert.
Inga extrapengar till SL
Några extrapengar från regeringen kan dock inte stockholmarna räkna med. I ett mejl till DN skjuter infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) tillbaka ansvaret till regionerna.
”Den höga inflationstakten medför ett kostnadstryck som påverkar hela samhället där även priser på transporter och kollektivtrafik ökar. Jag har stor förståelse för att detta påverkar människor som i sin vardag är beroende av en väl fungerande kollektivtrafik”, skriver Carlson.
”Ansvaret regionalt”
”Samtidigt är ansvaret för lokal och regional kollektivtrafik fördelat på kommuner och regioner. Biljettpriserna i denna typ av trafik beslutas av regionerna och trafiken finansieras alltså genom biljettintäkter och med kommunala skattemedel. De statliga generella bidragen till kommunsektorn är betydande och förstärktes inför 2023 med 6 miljarder kronor”, tillägger ministern.
Läs även: SL:s tunnelbana största upphandlingen i världen
Läs även: Idag skrotas de sista gamla tunnelbanevagnarna
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.