Bankerna måste ställa upp bättre för sina kunder. Det är inte rimligt att allt fler nekas betalkonto. Det är två av Finansinspektionens färska krav.
Kravet från FI: "Bankerna måste göra mer"
Mest läst i kategorin
Finansinspektionen har nu lämnat sin ”Konsumentskyddsrapport 2024”.
En del i den är att FI, som generaldirektör Daniel Barr uttrycker det, ”redogör för behovet av nya regler för att stärka konsumentskyddet”.
Finansiellt utanförskap, bedrägerier, olämpliga spar- och investeringsprodukter samt osund kreditgivning är de punkter som Finansinspektionen fokuserar på i årets rapport.
Högre del till lån
Svensk ekonomi har präglats av hög inflation de senaste åren, konstaterar Finansinspektionen.
”De som i dag tar ett bolån behöver lägga en betydligt större del av sin inkomst än tidigare på att betala räntor och amorteringar. Läget i ekonomin avspeglas också i att fler konsumenter får problem med skulder”, sammanfattar FI.
Inspektionen konstaterar att det i ett antal fall beror på att konsumenter beviljas lån eller krediter de inte har råd med.
Senaste nytt
18 procent av pengarna
Nya bolånetagare lade under 2023, efter ränteavdrag, i genomsnitt 18 procent av sin disponibla inkomst på räntor och amorteringar.
Det är en ökning med ungefär 7 procentenheter jämfört med åren 2017–2021, påpekar FI.
”Under 2024 riktar vi särskilt fokus mot att granska konsumentkreditföretagens kreditprövningar. Vi ser att konsumenter som får sitt betalkonto avslutat eller nekas att öppna ett konto hamnar i ett finansiellt utanförskap”, är FI:s besked.
Vill se lagkrav
Man menar därför att det bör bli ett lagkrav mot bankerna att de i varje enskilt fall prövar om det går att vidta andra åtgärder för att motverka penningtvätt och terrorism, än att neka kunder tillgång till betalkonto.
Dessutom behöver konsumenterna ett starkare skydd vid finansiell rådgivning, menar FI som reagerar på att rådgivare ”ibland belönas med höga provisioner när de säljer produkter som kan vara både dyra och olämpliga, vilket leder till intressekonflikter”.
Utnyttjas av bedragare
En statlig utredning bör ta fram förslag på åtgärder som kan motverka intressekonflikter på sparmarknaden, menar FI som ser hur bedragare utnyttjar finansiella tjänster.
”De kan till exempel utge sig för att arbeta för en bank, och på så vis förmå konsumenter att föra över pengar. De kan också lura konsumenter att investera i ett bedrägligt upplägg”, beskriver FI.
Hamnar utanför
”När konsumenter nekas att öppna ett betalkonto, eller får sitt betalkonto avslutat, hamnar de i ett finansiellt utanförskap. Därför anser vi att bankerna bör kunna göra mer för att konsumenter ska få tillgång till ett betalkonto”, säger Finansinspektionen.
”Tillgång till ett betalkonto har stor betydelse för att vardagen ska fungera. Den som saknar betalkonto har svårt att ta emot lön, betala räkningar, samt betala med kort. Eftersom många butiker i dag inte tar emot kontanter, kan konsumenter som saknar betalkonto hindras från att göra inköp”, är FI:s beskrivning av det finansiella utanförskapet.
Läs mer:
FI larmar: Rådgivare säljer olämpliga sparformer. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.