I augusti var det prisfall på mejeriprodukter och ost och det är vi som konsumenter som påverkar priserna.
Köpbeteende påverkar prisfall på mejeriprodukter
Mest läst i kategorin
I augusti sjönk priset på ost och mejeriprodukter rejält jämfört med juli, skriver SVT Nyheter. Priset på grädde blev 4,4 procent billigare och hårdost 4,5 procent billigare. Allra mest sjönk créme fraiche och gräddfil med 6 procent.
Läs mer: Största tappet sedan 90-talskrisen
Enligt Matpriskollens vd Ulf Mazur ligger ändrat köpbeteende bakom de omfattande prissänkningarna.
”Det är vi konsumenter som har ställt till det för dem genom att vi köper annorlunda. Vi byter butiker, köper mer på extrapris och byter märken”, säger han.
”Tappar man försäljning och vi konsumenter väljer andra märken så måste man till slut göra något.”
Totalt sett ökade matpriserna
Matpriserna ökade dock med 0,3 procent om man bortser från ost och mejeriprodukter. Matpriskollen har undersökt ordinarie priser på nästan 43 000 varor, varav 8 236 blev dyrare och 5 220 produkter gick ner i pris.
Läs mer: 110 000 familjers extra bostadsbidrag förlängs, igen
Enligt Ulf Mazur har priset på frukt och bär minskat med 0,4 procent men utöver det har i princip allt gått upp. Han säger även att producenter och leverantörer är pressade av det ekonomiska läget, med svag kronkurs, inflation och krig i Ukraina.
Priset på skafferiprodukter och grönsaker ökade mest med 0,6 respektive 0,7 procent.
Skribent och researcher
Skribent och researcher