Konsumentverket larmar om Bluffsajter på nätet blir alltmer sofistikerade och använder AI för att locka köpare med erbjudanden på lyxvaror.
Konsumentverket larmar: AI-bluffsajter lurar svenska kunder
Mest läst i kategorin
Falska nätbutiker som utger sig för att sälja exklusiva hantverksprodukter blir allt vanligare skriver DN.
Konsumentverket rapporterar att allt fler svenskar faller offer för dessa sajter, som ofta använder AI-genererat innehåll för att skapa trovärdighet.
Bluff med falska familjeföretag
En av metoderna som används är att marknadsföra varorna som handgjorda av små familjeföretag som påstås sälja ut sitt lager.
Falska nätbutiker som “Astrids väskor” och “Erik Sandbergs väskor” marknadsför produkter som exklusiva hantverk men visar sig vara massproducerade varor från Kina.
“Vi har hört om tillvägagångssätt där det annonseras i sociala medier på det här sättet. Man utger sig för att vara ett familjeföretag eller litet företag som ska lägga ner och säljer ut sitt befintliga lager, och då finns det bra erbjudanden som sätt att locka till köp,” säger Henric Jonsson, rådgivare på Konsumentverket.
Missnöje med undermåliga produkter
Konsumenter som lockas av erbjudandena har skickas till kunden som utlovat men flera kunder vittnar om produkter som inte håller måttet.
På recensionssajten Trustpilot skriver en kund:
“Jag tog den till min skomakare och frågade honom om något i väskan kunde vara av läder, men nix!! Väskan kostade 599 kr och nu har jag fått veta att returfrakten går på 697 kr!”.
Dropshipping bakom bluffarna
Problemet är ofta kopplat till dropshipping, där företag agerar mellanhand och säljer produkter från tillverkare utan att själva hantera varorna.
Henric Jonsson förklarar att konsumentverket fick upp ögonen för fenomenet under pandemin.
“Dropshipping har funnits länge, framför allt utanför EU, men vi märkte mer problem med det i samband med pandemin och sedan dess har vi haft en ganska stadig ökning.”, säger han.
Lockvaror för att lura köpare
Bluffsajter är inget nytt, men bedragarna har blivit allt skickligare på att lura konsumenter.
Björn Appelgren på Internetstiftelsen har tidigare påpekat att bluffarna nu skapar snyggare och mer trovärdiga hemsidor, ofta med hjälp av artificiell intelligens.
Men det är inte alltid kunden ens får den vara som utlovats skriver Aftonbladet.
“Har man tur så får man en billig kopia. Har man otur så snor de kortuppgifterna, eller startar en återkommande prenumeration där det dras pengar från kortet” säger Appelgren.
Med AI-teknik kan bedragare enkelt skapa falska nätbutiker som ser ut att sälja exklusiva varor som handväskor, designerlampor eller teknikprodukter.
Målet är att locka konsumenter med vad som verkar vara oslagbara erbjudanden.
“Det är så man får folks uppmärksamhet, att ‘oj, nu kan jag köpa den här dyra handväskan, designerlampan eller iPhonen för väldigt mycket mindre än vad det normalt kostar’,” säger Appelgren.
Så skyddar du dig mot bluffbutiker på nätet
Var kritisk mot billiga priser och erbjudanden
Många bluffbutiker lockar med ovanligt låga priser eller utlottningar för att skapa ett köptryck. “Man ska vara misstänksam mot ovanligt billiga priser och erbjudanden, tävlingar och utlottningar,” säger Björn Appelgren. Om något verkar för bra för att vara sant, är det oftast inte sant.
Handla från kända sidor
Ett enkelt sätt att minska risken är att hålla sig till webbshoppar du känner till och tidigare har handlat från. “Om man är orolig kan man ha som ursprungsläge att handla från webbshoppar som man vet är pålitliga,” tipsar Appelgren.
Var vaksam på annonser
Bluffbutiker använder ofta annonser på sociala medier för att nå ut till nya kunder. “Eftersom de här webbshopparna förmodligen är ganska nya och skapade med syftet att luras så behöver de dra dit folk,” säger Appelgren. Var särskilt kritisk mot annonser som dyker upp i ditt flöde.
Kolla upp nya sidor noga
Om en ny sajt lockar med ett ovanligt bra erbjudande, ta dig tid att göra research. “Googla runt, gör ordentlig research och se vad andra har råkat ut för eller tycker om den här sidan,” säger Appelgren.
Källa: Aftombladet.
Läs även: Myndigheter varnar för bluffbolagens nya taktik: “Betala inget”. Dagens PS
Läs även: Nu avslöjar AI bedragarna på nätet. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.