Vi står mitt i den första ekonomiska krisen för en generation som vuxit upp med tiktok och influencers. Så vart vänder de sig för att få sina råd, vad är fördelarna och vad är farorna?
Klokt eller dumt att få råd om privatekonomi på tiktok?
Mest läst i kategorin
Det kallas för finfluencers: Användare på sociala medieplattformar som gör korta videos med råd om hur du ska ta hand om din privatekonomi. Ordet är en sammanslagning av “finance”, alltså privatekonomi, och “influencer” – det engelska ordet för någon som är känd på tiktok eller instagram exempelvis.
MISSA INTE: Nu stäms storbanken på halv miljard efter pensionsbluffen – Dagens PS
Många gånger är det tacksamma råd, som handlar om hur man drar ner på kostnaderna.
Ett ruskigt år
2023 är goda råd dyra, som det brukar heta. Räntorna är högre än på årtionden och priserna rusar i butikerna och vid macken samtidigt som den svenska kronan är på fallrepet internationellt.
Det många som är tacksamma för knep och knåp för att lätta på bördan.
Senaste nytt
Tiktok-generationens första finansiella kris
Och eftersom den unga generationen som ofta har minst marginaler vuxit upp med tiktok och instagram är det också där de söker råd på hur de kan få pengarna att räcka till.
Miljoner följare tittar idag in på olika sociala medier för att få sina privatekonomiska råd varje dag. Men är det så klokt?
Ja, men också nej, visar det sig:
Lätta råd kan vara kloka på tiktok
Om det får dig att tänka mer på din ekonomi, göra en budget eller börja ta med matlådan istället för att gå ut och köpa dyra luncher. Finfluencern kan absolut hjälpa dig att tänka mer aktivt på vad du gör med dina surt förvärvade slantar.
Mohammeds väg till miljonen är ett instagramkonto som troligen hjälpt många unga att göra mer aktiva val ekonomiskt exempelvis.
Hur du ska månadsspara, hur du undersöker om ditt jobb betalar dig rätt pension, hur du får ut stålar för ditt missade flyg från flygbolaget eller om du betalar för mycket för dina försäkringar kan vara den sortens råd som du verkligen behöver.
Kan vara dumma finfluencers
Men det finns en risk. När man pratar om pengar på sociala medier så finns det alltid en ådra av löften om lätta snabba pengar. När finfluencers lovar dig att du kan bli rik innan du fyller 30 med några lätta steg, så är det troligen värt att se upp.
Pengar per definition är inte gratis, och de som har mycket av dem har ofta jobbat hårt för dem. De ger inte bort dem varken lätt eller snabbt. Det tar hårt arbete att tjäna och förtjäna dem.
Eller är det du som gör fel?
Men finfluencers kan få följare att känna sig stressade eller oroade att de håller på att missa en viktig chans, och därför göra stora investeringsmissar.
Man ska inte fatta oinformerade beslut. Men stressen och klickvänliga rubriker kan lura – medvetet eller omedvetet, användarna att lägga många eller alla ägg i samma korg.
Det rapporterar bland annat BBC.
Läs mer om influencers:
AI-influencers – ett skrämmande fenomen – Dagens PS
Shoppingberoende uppmanar influencers att shoppa mindre – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.