Dagens PS

Klarnakortet: Succé eller konsumtionsbov?

En person som använder Klarnakortet och klarnaappen.
Användning av Klarnakortet ökar bland svenskar. (Foto:TT)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 18 juni 2024Publicerad: 18 juni 2024

Klarna har framgångsrikt etablerat Klarnakortet som ett nästan självklart val bland svenska konsumenter. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka Klarnakortet bland digitala och kontaktlösa betalningsalternativ.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I dag släppte Klarna ny statistik som visar att Klarnakortet blir alltmer populärt i Sverige.

Kortet har använts i fler än 100 miljoner köp bara i Sverige, och det används nu av 200 000 svenskar varje månad, skriver News Cision.

“100 miljoner köp är inte bara en siffra utan en betydelsefull milstolpe som bekräftar att vi är på rätt spår. Att 200 000 svenskar använder Klarnakortet varje månad understryker vår förmåga att möta konsumenternas behov och förväntningar”, säger David Fock, produktchef på Klarna. 

“Våra kunder uppskattar att de kan skaffa kortet på bara några sekunder och därefter omedelbart få tillgång till Klarnas shoppingupplevelse via Apple och Google Pay var de än befinner sig”, fortsätter han.

Stärka positionen

Företaget planerar nu att fortsätta satsa på digitala kontaktlösa betalningar eftersom de förväntas fortsätta växa och dominera marknaden år 2027.

Klarnas egna data visar även att allt fler föredrar digitala och kontaktlösa betalningsalternativ som mobiltelefoner och smarta enheter.

Användningen av digitala kontaktlösa alternativ ökade kraftigt från 13 procent år 2019 till 57 procent år 2024.

En ny reklamkampanj är nu Klarnas nästa steg i syfte att att informera konsumenterna om fördelar med Klarnakortet.

ANNONS

Fokus kommer att vara på att informera konsumenter om de enkla och många betalningsalternativen som accepteras överallt där Visa accepteras.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Konsumtionsbov för unga?

Samtidigt som Klarnakortet blir alltmer populärt, ökar antalet unga med skulder hos Kronofogden.

Det är alldeles för enkelt i dag att handla för pengar som en person inte har, menar Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogden.

Saknas grundläggande ekonomiska kunskaper kan det dessutom bli mycket dyrare än man kanske förväntat sig när räntor och avgifter adderas.

Klarnas Sverigechef Jesper Eriksson sa dock under en intervju 2022 att antalet kunder som hamnar hos Kronofogden har minskat år för år.

Läs även: Unga kvinnors skulder rusar: “Var mycket försiktig”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

ANNONS
Jämför elavtal

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]