Nu varnas julshoppare för fula tricket – helt onödig försäkring.
Elektronikjättar lurar dig på hundralappar
Mest läst i kategorin
Prispressen på hårda elektronikklappar har fått elektronikjättar att erbjuda kunderna en produktförsäkring i samband med köp.
Men den här försäkringen – som kostar ett antal hundralappar – är oftast onödig och inget som du behöver, skriver Privata Affärer, som uppger att den så kallade produktförsäkringen däremot blivit en viktig inkomstkälla för elektronikvaruhusen.
“Alltför många säger ja till försäkringen helt i onödan”, säger Per Hammarlund, chefredaktör för Privata Affärer, som berättar – med hänvisning till Konsumentverket – att elektronikföretag ibland går plus minus noll på själva varan men sedan tjänar pengar på försäkringen, som alltså är onödig för dig som kund.
Du är redan skyddad i konsumentköplagen, den ger dig rätt att reklamera varan. Dessutom kan säljaren lämna varugaranti, vilket säljaren alltid ska informera dig om.
Utöver det har du ett skydd i hemförsäkringen.
“Allt detta brukar vara fullt tillräckligt. Därför rekommenderar jag att du alltid kollar vilket skydd du har i din hemförsäkring innan du går ut på julklappsjakt”, säger Per Hammarlund på Privata Affärer.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.