En erfaren rekryterare och karriärcoach har kommit fram till vad som är det största felet många gör på sitt CV när de söker jobb.
Varning till dig som söker jobb: Vanligaste felet i en ansökan
Mest läst i kategorin
Efter att ha granskat hundratals ansökningshandlingar och talat med toppchefer om vad de söker hos en kandidat har rekryteraren och karriärcoachen Jermaine L. Murray funnit att ett av de bästa sätten att sticka ut är att inkludera straka nyckelord i sin jobbansökan. Många använder dock nyckelord på fel sätt, det skriver CNBC.
Det största misstaget han sett i folks ansökningshandlingar är att de försöker använda så många nyckelord som möjligt ur jobbannonsen. Arbetssökande gör ofta så eftersom de tror att mjukvaran för skanning av jobbansökningar, Applicant Tracking Systems, ATS, något många arbetsgivare använder, avvisar ansökningar med för få nyckelord.
ATS:ens huvudsakliga funktion är dock att organisera ansökningar och förenkla anställningsprocessen för rekryterarna genom att hålla reda på de sökande och hålla reda på scheman för intervjuer, den avvisar inte ansökningar.
Människor läser din jobbansökan
Innan stora beslut tittar vanligtvis en människa på varje ansökan och även om du får ett “tack för visat intresse-mejl” som ser ut att ha genererats automatiskt så är det faktiskt någon som har granskat din jobbansökan.
När det handlar om jobbansökningar menar Jermaine L. Murray att ett enkelt tips är att använda nyckelord i texten med människor i åtanke och inte mjukvaran i ett digitalt rekryteringssystem. Nyckelorden ska vara korrekta och passa in i kontexten och inte kännas besvärliga eller påtvingade.
Han tycker att du ska bestämma vad du vill att den som ska läsa din jobbansökan ska få veta om dig, innan du börjar skriva den, eftersom det kan hjälpa dig att bestämma vilka nyckelord du vill prioritera.
Jermaine L. Murray föreslår att du ska ställa dig själv några frågor för att komma fram till vad som gör dig speciell: Finns det någon del av ditt jobb du är bättre på än dina kollegor? Vilka är dina största fördelar och finns det ett gemensamt tema för dem? Vilka är dina största styrkor och finns det något gemensamt tema för dem?
Markera dina nyckelord med prestationer
Enligt Jermaine L. Murray är de mest imponerande jobbansökningarna de som berättar för läsaren hur du använder dina färdigheter för att skapa mätbara resultat. Om en av de färdigheter som krävs för ett jobb är Microsoft Excel menar han att istället för att skriva:
“Använde Microsoft Excel för att spåra och rapportera laddningshastighetsdata”, ska du skriva “Utnyttjade Microsoft Excel för att automatisera insikter om laddningshastighet och minska veckorapporteringstiden med 50 procent”, det skriver CNBC.
Lägg in nyckelfärdigheter när du söker jobb
Nyckelord som inte passar in naturligt i dina ansökningshandlingar föreslår Jermaine L. Murray att du lägger i ditt CV, under en rubrik med erfarenheter, lägg in minst nio nyckelfärdigheter och positionera dem i tre kolumner så att de ligger jämnt och snyggt på ditt CV.
Han menar att det är bra att begränsa sig till nio ord här för att undvika att för många nyckelord används i din jobbansökan.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Vill du lyckas på jobbet? Öva upp din anpassningsförmåga
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.