Vad gör egentligen en “executive vice-president” ? Och hur länge till orkar vi höra “junior” eller “lead” i arbetssammanhang? Här listar vi några av de mest uppblåsta titlarna just nu och tre orsaker till att de existerar.
Titlarna vi älskar att hata och varför de finns
Mest läst i kategorin
Inflationen är inte bara monetär. En titt på dagens arbetsmarknad visar att det även går inflation i våra arbetstitlar som i dag är långt mer storslagna och pompösa än de vara för trettio år sedan, skriver Business Insider.
Tredubblad användning av “lead”
Det framgår av en ny analys över 2,4 miljoner amerikanska jobbannonser som gjorts av analysföretaget Datapeople, som visar att arbetsgivare bara under de senaste fem åren tredubblat sin användning av ordet “lead” när de söker teknikkunniga.
Detsamma kan sägas om ordet “principal” vars användning ökat med 57 procent.
En förhållandevis dramatisk ökning som talar för att något hänt på arbetsmarknaden, men vad?
Här är tre faktorer som lagt grunden för arbetstitlarna vi älskar att hata.
1. Avlönad chef vs övertidslön
Att arbeta övertid fordrar enligt federal lag i USA att övertidslön betalas ut, såvida du inte råkar vara anställd som avlönad chef. En chefstitel på en enklare position kan således omvandla låglönearbetare till chefer och effektivt fungera som ett kryphål för arbetsgivaren.
Enligt en färsk studie utförd vid Harvard och University of Texas luras anställda årligen på närmare 4 miljarder i övertidsersättning genom att exempelvis omnämnas som “directors of first impressions” när de egentligen är receptionister och kontorsassistenter.
Liknande epitet har även dykt upp i Sverige där vi i dag har “mood managers” på snarlika positioner.
2. Titel före förmåner
I en tid av besparingar kan en imponerande titel vara ett sätt att hålla kvar talang i ett bolag, särskilt om man märker att någon börjar söka sig mot nya jaktmarker.
Det kan samtidigt vara ett effektivt lockbete när det kommer till rekrytering, då en titel som “senior” klingar fint för den arbetssökande, som i stunden kan bortse från hög ingångslön eller förmåner, skriver Business Insider.
3. Chefstitel slår gröngöling
Att vara både ny på jobbet och junior kan vara utmanande för den bäste. Dock har det visat sig att personal på junior- eller mellannivå får det lättare att få både kunder och ro affärer i hamn om de bara omnämns som “vicepresident”.
Ett fenomen som bland annat utnyttjats i banksammanhang och bolag som Goldman Sachs, där omkring en tredjedel av den totala personalstyrkan är just “vicepresidenter.”
Vill du läsa mer om privatekonomi, jobb och karriär? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Läs även: Studie: Kvinnor lösningen på techbrist-kompetens
Läs även: Experten: Tvinga inte personalen till dumma möten
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.