Dagens PS

Stärk ditt varumärke – karriärcoachens tio tips

Dagens PS sporadiskt återkommande krönikör
Dagens PS sporadiskt återkommande krönikör
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 14 dec. 2018Publicerad: 14 dec. 2018

“Så använder du Facebook och andra sociala plattformar som karriärverktyg”, säger Nina Jansdotter, känd Dagens PS-krönikör som precis kommit ut med en ny bok i ämnet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nå ut med Facebook – lär dig använda sociala medier för att stärka ditt varumärke, heter boken (Whip förlag) där karriärproffset och vår sporadiskt återkommande kolumnist staplar goda råd på rad, däribland hur du följer företag som du skulle kunna tänka dig jobba för i framtiden.

“Du lär dig också hitta presumtiva arbetsgivare, rekryterare och headhunters. Du kan rent allmänt stärka ditt personliga varumärke, visa vad du kan, bli inspirerad av andras karriärframgångar, bredda ditt kontaktnät samt på ett smidigt sätt hålla dina befintliga kontakter varma. Du kan även omvärldsbevaka vad som händer i den nischen du verkar i”, förklarar Nina Jansdotter.

“Möjligheterna är många eftersom det finns många människor inloggade, vilken tid som helst på dygnet när du själv loggar in.”

Här är Ninas tio karriärtips på sociala medier:

1. Ha ett syfte
Vad vill du få ut av din närvaro på Facebook och i sociala medier? Ju mer tydlig du är med detta, desto mer kan du styra in på det du vill uppnå i stället för att du planlöst lägger din tid där.
2. Vik tid för nätverkande
“Att bara nätverka på Facebook när du får tid över ger inte lika mycket som när du avsätter tid i din almanacka för att vara där och göra något seriöst av det. Ta dig tiden och – som sagt – planera det hela.
ANNONS
3. Skaffa förebilder
Vilka jobbar med Facebook på ett sätt som du tycker verkar fungera väl och som får ut mycket av den tiden karriärmässigt? Följ dem och lär dig mer om hur de kommunicerar. Inte för att du ska göra exakt samma sak men för att du ska observera och ta till dig av olika framgångsstrategier och sedan kan göra på det sättet som passar dig själv bäst.
4. Sätt upp konkreta mål
På samma sätt som det är bra att ha ett syfte i grunden så är det också bra att sätta upp konkreta mål, som till exempel hur många följare du vill ha, eller hur många visningar du strävar efter att få på ett specifikt inlägg. Detta är bättre än att ”det får bli som det blir”. Då är det också enklare att följa upp och se vad tiden och energin gett som du lagt på Facebook under en vecka eller år.
5. Lär dig under tiden
Du behöver vara med i matchen för att lära dig. Det fungerar inte så bra att tro att du ska sätta din strategi innan du har börjat. Mycket är learning by doing i sociala medier.
6. Dela med dig
Bjud på dina kunskaper och det du brinner för. Ge tips och inspiration utifrån dina erfarenheter. Den som delar med sig får mycket tillbaka. I stället för att fundera mest på vad du får ut av din närvaro på sociala medier. Var den som tillför mest själv. Det ger bra nätverkskarma förr eller senare. Kanske inte direkt, men över tid.
7. För dialog
Undvik megafonliknande inlägg. Vi är på sociala medier för att vi har behov av att vara sociala med varandra. Ingen vill i längden följa någon som bara gör reklam och inte svarar på kommentarer och liknande. Ställ frågor, diskutera, svara – då ökar dessutom spridningen av dina inlägg.
ANNONS
8. Satsa på rörliga bilder
Små , enkla filmer syns bra i flödet och brukar engagera. Facebook brukar dessutom ranka filmer då de gillar att ha den typen av inlägg på sin plattform. Följarna får lättare att lära känna dig genom film och ser hela ditt uttryck: mimik, kroppsspråk, man hör också din röst. Känns det läskigt? Övning ger färdighet.
ANNONS

Senaste nytt

9. Följ företag du är nyfiken på
Passa på att följa företag och organisationer som du är nyfiken på. Kommentera gärna och gilla inlägg. Följ med vad som händer. Ser du att företaget fått in en stor order eller att det märks att det är mycket på gång, då har du ett bra läge att ligga steget före och kontakta företaget och sälja in dig. Berätta att du vill jobba där och vad du kan tillföra – innan de hunnit gå ut med en jobbannons. Var proaktiv.
10. Stå ut med kritik
Alla som kliver fram på nätet och syns mer än andra får både ris och ros. Lär dig att alla kan inte älska allt du är och allt du gör. I värsta fall övergår kritiken till hat och då får du överväga att anmäla inläggen, gå till polisen om det skulle blir riktigt allvarligt, eller blocka personerna. Men vanlig kritik är inte ”farlig”. Visa att du står upp för dig själv. Då kan du vända kritik till din fördel.
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]