“Så använder du Facebook och andra sociala plattformar som karriärverktyg”, säger Nina Jansdotter, känd Dagens PS-krönikör som precis kommit ut med en ny bok i ämnet.
Stärk ditt varumärke – karriärcoachens tio tips
Mest läst i kategorin
Nå ut med Facebook – lär dig använda sociala medier för att stärka ditt varumärke, heter boken (Whip förlag) där karriärproffset och vår sporadiskt återkommande kolumnist staplar goda råd på rad, däribland hur du följer företag som du skulle kunna tänka dig jobba för i framtiden.
“Du lär dig också hitta presumtiva arbetsgivare, rekryterare och headhunters. Du kan rent allmänt stärka ditt personliga varumärke, visa vad du kan, bli inspirerad av andras karriärframgångar, bredda ditt kontaktnät samt på ett smidigt sätt hålla dina befintliga kontakter varma. Du kan även omvärldsbevaka vad som händer i den nischen du verkar i”, förklarar Nina Jansdotter.
“Möjligheterna är många eftersom det finns många människor inloggade, vilken tid som helst på dygnet när du själv loggar in.”
Här är Ninas tio karriärtips på sociala medier:
Vad vill du få ut av din närvaro på Facebook och i sociala medier? Ju mer tydlig du är med detta, desto mer kan du styra in på det du vill uppnå i stället för att du planlöst lägger din tid där.
“Att bara nätverka på Facebook när du får tid över ger inte lika mycket som när du avsätter tid i din almanacka för att vara där och göra något seriöst av det. Ta dig tiden och – som sagt – planera det hela.
Vilka jobbar med Facebook på ett sätt som du tycker verkar fungera väl och som får ut mycket av den tiden karriärmässigt? Följ dem och lär dig mer om hur de kommunicerar. Inte för att du ska göra exakt samma sak men för att du ska observera och ta till dig av olika framgångsstrategier och sedan kan göra på det sättet som passar dig själv bäst.
På samma sätt som det är bra att ha ett syfte i grunden så är det också bra att sätta upp konkreta mål, som till exempel hur många följare du vill ha, eller hur många visningar du strävar efter att få på ett specifikt inlägg. Detta är bättre än att ”det får bli som det blir”. Då är det också enklare att följa upp och se vad tiden och energin gett som du lagt på Facebook under en vecka eller år.
Bjud på dina kunskaper och det du brinner för. Ge tips och inspiration utifrån dina erfarenheter. Den som delar med sig får mycket tillbaka. I stället för att fundera mest på vad du får ut av din närvaro på sociala medier. Var den som tillför mest själv. Det ger bra nätverkskarma förr eller senare. Kanske inte direkt, men över tid.
Undvik megafonliknande inlägg. Vi är på sociala medier för att vi har behov av att vara sociala med varandra. Ingen vill i längden följa någon som bara gör reklam och inte svarar på kommentarer och liknande. Ställ frågor, diskutera, svara – då ökar dessutom spridningen av dina inlägg.
Små , enkla filmer syns bra i flödet och brukar engagera. Facebook brukar dessutom ranka filmer då de gillar att ha den typen av inlägg på sin plattform. Följarna får lättare att lära känna dig genom film och ser hela ditt uttryck: mimik, kroppsspråk, man hör också din röst. Känns det läskigt? Övning ger färdighet.
Senaste nytt
Passa på att följa företag och organisationer som du är nyfiken på. Kommentera gärna och gilla inlägg. Följ med vad som händer. Ser du att företaget fått in en stor order eller att det märks att det är mycket på gång, då har du ett bra läge att ligga steget före och kontakta företaget och sälja in dig. Berätta att du vill jobba där och vad du kan tillföra – innan de hunnit gå ut med en jobbannons. Var proaktiv.
Alla som kliver fram på nätet och syns mer än andra får både ris och ros. Lär dig att alla kan inte älska allt du är och allt du gör. I värsta fall övergår kritiken till hat och då får du överväga att anmäla inläggen, gå till polisen om det skulle blir riktigt allvarligt, eller blocka personerna. Men vanlig kritik är inte ”farlig”. Visa att du står upp för dig själv. Då kan du vända kritik till din fördel.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.