Uppsagd från jobbet? Då skriver många långa tack och farväl på Linkedin. Men se till att sända rätt signaler, är rådet. Visa att du välkomnar förändring och är anställningsbar – inte bitter.
Sparkad? Undvik vanliga fällan på Linkedin
Mest läst i kategorin
Trenden blir allt starkare. När människor blir uppsagda från jobbet går till sociala medier, inte minst Linkedin, och postar långa tack och farväl.
Det tydligaste innehållet? Att de tackar och berömmer de företag som just gett dem sparken, konstaterar BBC.
Smart strategi på Linkedin
Varför?
Naturligtvis för att det kan vara äkta känslor man förmedlar – men även för att inläggen är strategiska.
De tjänar en viktig funktion genom att visa att personen är anpassningsbar, öppen för förändringar och i högsta grad anställningsbar.
Den avmattning på marknaden som signalerar vägen in i en lågkonjunktur har fått många företag att minska rekryteringen, införa anställningsstopp eller till och med ta till uppsägningar.
Inte minst inom tekniksektorn i vid bemärkelse har det här varit tydligt, allra mest inom nystartade och snabbväxande företag.
Fortsätter 2023
Allt tyder på att den här vågen kommer att fortsätta under 2023 – och det har spätt på trenden med episka avskedsinlägg på framförallt Linkedin.
Nyss sparkade anställda hyllar sina tidigare arbetsgivare och kollegor, tackar dem för möjligheterna de fått och skyller gärna externa krafter, utanför arbetsgivarens möjlighet att påverka, för den situation de hamnat i.
Osams? Berömmer ändå
BBC refererar till hur mentorer ofta uppmanar de som blivit av med jobbet att lägga upp något, gärna så snabbt som möjligt och så positivt det går.
Grace Lordan, docent i beteendevetenskap vid London School of Economics, säger till BBC att även de som varit i konflikt med sin arbetsgivare eller är bittra över avskedet, gärna skriver denna typ av översvallande meddelande.
– De här inläggen signalerar att personen älskar förändring och inte kommer att klaga på företagsbeslut, säger Lordan.
– De beskriver också personens kompetens, erfarenhet och, avgörande, var de har arbetat. Det är i grunden ett allmänt tillgängligt CV och personligt brev: att låta alla veta att du är tillgänglig, anpassningsbar och mycket anställningsbar.
Viktigt förknippas
Det här är vanligast bland de stora företagen, tillägger Grace Lordan.
– Vi ser det bland dem som har blivit uppsagda av megastjärnorna inom sektorer: prestigefyllda företag som reflekterar väl över individen. Att förknippas med namnet, även i en uppsägning, ökar anställningsbarheten.
– Om du fått lämna ett mycket mindre företag är det mindre troligt att du drar uppmärksamheten till deras namn i ett offentligt inlägg.
“Strategiskt”
Sammanfattningen?
Oavsett hur en uppsagd känner inför sin tidigare arbetsgivare är det strategiskt viktigt att positionera sig inför sitt nästa jobb och, inte minst, att framstå som den fulländade lagspelaren.
– Människor spelar spelet i företagslivet och visar att de är anpassningsbara. Och i en konkurrensutsatt bransch är det ett sätt att få exponering.
– Och det är sällsynt att de här inläggen tas emot negativt – det är ofta bara delningar och positiva kommentarer, konstaterar Grace Lordan.
Läs mer om Linkedin och sociala medier:
“Gudfadern försöker hacka din Linkedin
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.