Dagens PS

Sju ovärderliga egenskaperna som företagen vill ha

egenskaperna
Här är de sju egenskaperna som du ska odla om du vill får större framgång med chefer och kollegor. (Foto: TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 24 nov. 2023Publicerad: 24 nov. 2023

Vill du nå större framgångar i arbetslivet? Här är egenskaperna som du ska odla för att gå hem hos chefer och kollegor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en konkurrensutsatt och snabbföränderlig affärsvärld är det viktigt att utveckla och odla de egenskaper som arbetsgivarna är ute efter.

Vissa av dem står ut som särskilt värdefulla, skriver CNBC – som har listat egenskaperna som du bör odla för att bli mer framgångsrik.

Snabbhet i beslutsfattande och effektivitet i arbetet handlar om förmågan att kunna skilja på vad som kräver omedelbar uppmärksamhet och vad som inte gör det. Snabba personer håller också alltid deadline.

För att odla snabbhet som egenskap ska du sätta upp snabba deadlines som går att uppnå. Gör också klart för kollegorna att du värderar snabb respons från dem.

Läs mer: Sju “otrevliga” fraserna som du bör undvika – Dagens PS

Erkänn dina misstag

Autenticitet handlar om att vara äkta och öppen med sina misstag. Detta bygger förtroende och underlättar samarbetet med kollegorna.

För att odla autenticitet som egenskap ska du lära dig att erkänna dina misstag och gå vidare – samt be om hjälp när du behöver det.

Lösningsorienterade personer vägrar att vara offer och fokuserar energin på att övervinna utmaningar.

ANNONS

Börja med språket och omvandla “problem” till “möjligheter”. Istället för att klaga – kom med förslag på lösningar, även om de är överdrivna eller ogenomförbara. Om inget annat får det dig på rätt tankesätt.

Läs mer: Här är nio hälsoproblem som kan skada din karriär – Dagens PS

egenskaper
Att vara lösningorienterad värderas mycket högt av chefer och rekryterare. (Foto: Unsplash)
ANNONS

Senaste nytt

Ta inte feedback personligt

Självmedvetenhet är förmågan att känna till sina styrkor och svagheter – och förstå hur man hanterar avgörande konversationer. Självmedvetna personer är också mindre benägna att ta upp onödigt utrymme under möten, slösa tid eller göra andra obekväma.

Vill du bli mer självmedveten? Ta inte feedback personligt, utan se det som ett verktyg för att bli ännu bättre på ditt jobb. Respektera också kollegorna och var medveten om dina vanor – pratar du över folk? Pratar du bara för att prata?

Nyfikenhet är ett tecken på genuint engagemang och intresse. Dessa individer ställer frågor och håller sig uppdaterade genom att läsa böcker och följa med i nyheter och utbildningsinnehåll. Glöm inte att nyfikenhet är en handling!

Läs mer: Här är åtta saker människor med hög EQ aldrig gör mot andra – Dagens PS

egenskaper
God social förmåga och en vilja att prata om annat än jobbet på raster och innan mötet kan man komma långt med i arbetslivet. (Foto: TT)
ANNONS

Prata om annat än jobbet

De som är omtyckta och samarbetar väl med andra tenderar att behålla sina jobb. Bli mer omtyckt genom att avsätta några minuter i början av möten till att prata om något annat än jobbet. Kom också ihåg namnet på folk!

Produktivitet handlar om att förstå hur man arbetar på bästa sätt, organiserar sig och prioriterar resultat framför att bara utföra arbetsuppgifterna.

För att bli mer produktiv ska du skriva ner dina tre viktigaste arbetsuppgifter varje dag. Håll också koll på din produktivitet, vilket inte bara är bra för det årliga lönesamtalet, men också för att kunna dra egna lärdomar.

Läs mer: Så påverkar ditt efternamn din karriär – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS